Lunds universitet flyttar utbildningar till Varvsstaden i Malmö

Lunds universitet blåser nytt liv i Kockums gamla byggnader i Varvsstaden. Nu står det klart att universitetet har tecknat samarbetsavtal med Varvsstaden AB för att skapa ett nytt campus för Musikhögskolan, Teaterhögskolan och Konsthögskolan.

Intentionen är att Lunds universitet flyttar sina utbildningar inom konst, musik och teater till en och samma geografiska plats. På totalt ca 16 000 kvm kommer studenterna att få sin utbildning i två historiska byggnader; Maskinhallen och Vagnsverkstaden. Där det i Varvsstaden tidigare tillverkats bland annat fartygsmotorer och järnvägsvagnar blir det i framtiden i stället ett kreativt campus för runt 800 studenter. Snart börjar planeringen för kommande ombyggnad och renovering.

- Konstnärliga fakulteten är mycket glada att samarbetsavtalet med Varvsstaden AB nu är klart, inte minst eftersom de har en omfattande hållbarhetsplanering som går helt i linje med den utveckling vi vill se för vårt nya campus. Avtalet innebär att vi går in i en ny fas i projektet och senare i höst börjar arbeta mer konkret tillsammans med arkitekter, något som vi verkligen ser fram emot, säger Anna Lyrevik, dekan Lunds Universitet.

Planeringen för flytten till Varvsstadens lokaler börjar omgående och man planerar för en inflyttning 2025/26.

- Att Lunds universitet nu väljer att förlägga delar av sina utbildningar i Varvsstaden betyder mycket för området och tar utvecklingen av stadsdelen i en ny positiv riktning. Vår ambition är att stadsdelen ska sjuda av liv och rörelse och detta blir en perfekt pusselbit i den mix av verksamheter vi eftersträvar. Byggnaderna man kommer att flytta till lämpar sig utmärkt för den specifika verksamheten. Maskinhallen har till exempel en otrolig rymd vilket öppnar upp för unika möjligheter att utforma utbildningslokalerna i, berättar Pia Andersson, VD i Varvsstaden AB.

Varvsstaden är ett stadsutvecklingsprojekt mitt i centrala Malmö där Kockums industrier tidigare bedrev sin verksamhet. Just nu pågår många projekt inom Varvsstaden. Nya bostäder uppförs, gamla byggnader omvandlas till moderna kontorsfastigheter och nya vägar, gångstråk och broar uppförs.

Foto: Petra Bindel

För ytterligare information, kontakta:

Elin Fasth, kommunikationsansvarig Varvsstaden, 0725-33 54 81

Pia Andersson, VD Varvsstaden, 0705-90 61 64

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 17 000 anställda och en omsättning på cirka 56 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Att Lunds universitet nu väljer att förlägga delar av sina utbildningar i Varvsstaden betyder mycket för området och tar utvecklingen av stadsdelen i en ny positiv riktning. Vår ambition är att stadsdelen ska sjuda av liv och rörelse och detta blir en perfekt pusselbit i den mix av verksamheter vi eftersträvar. Byggnaderna man kommer att flytta till lämpar sig utmärkt för den specifika verksamheten. Maskinhallen har till exempel en otrolig rymd vilket öppnar upp för unika möjligheter att utforma utbildningslokalerna i.
Pia Andersson, VD i Varvsstaden AB