Nu kan Närlunda Östra i Helsingborg bli ”Årets Bygge”

De fyra niovåningshusen i Närlunda Östra är ett av 20 tävlingbidrag som nominerats i tävlingen Årets Bygge, av många ansett som byggsektorns mest prestigefyllda utmärkelse. Bakom Årets Bygge står tidningen Byggindustrin och Business Arena. För att kvalificera till nominering ska byggnaden uppfylla vissa kriterier och vara färdigställd under 2018.

– Det här är en mycket viktig nominering. Skulle vi vinna är det ett erkännande för hur man kan utveckla och lyfta ett slitet miljonprogramsområde till ett modernt och attraktivt bostadsområde, säger Bratislav Marjanovic, regionchef på Peab.

Upprusningen av Närlunda Östra, som består av 264 lägenheter, har varit omfattande. Fasader och trasig betong har renoverats samtidigt som man bytt stammar och fönster, tilläggsisolerat och sanerat asbest som var vanligt förekommande i byggmaterial då husen uppfördes på 70-talet. De boende har också fått sina balkonger förlängda och monterade med nya räcken av glas. Husen har även utrustats med nya och ljusare entreér där fokus har varit att öka tryggheten för de boende. En ny tydlig numrering har också gjort det lättare att hitta i området.

– Vad som ska hända med Sveriges alla miljonprogramsområden är en viktig samhällsfråga, säger Bratislav Marjanovic. I det här projektet visar vi hur man med moderna bygglösningar kan öka trygghet, tillgänglighet och lyfta ett helt bostadsområdes attraktionskraft. Dessutom räknar vi med att husen ska kunna stå i 50 år till med de renoveringar som nu har gjorts.

Vinnaren koras på Årets Bygge-galan på Cirkus i Stockholm i morgon, tisdag den 26 mars. Juryn gör en bedömning av hur väl projektet uppfyller vissa kriterier som exempelvis säkerhet, hållbarhet, budget och kvalitet.

Fakta Närlunda Östra

Byggherre: Helsingborgshem

Arkitekt: Sweco Architects

Byggentreprenör: Peab Sverige

Omfattning: Fyra flerfamiljshus omfattande nio våningar

Bildtext 1: Närlunda Östra i Helsingborg är nominerat till Årets Bygge

Bildtext 2: Bratislav Marjanovic är regionchef på Peab: – Detta är en viktig nominering, här visar vi hur man kan utveckla och lyfta ett slitet miljonprogramsområde till ett modernt och attraktivt bostadsområde. Foto: Mattias Bardå

För ytterligare information, kontakta:

Bratislav Marjanovic, regionchef Peab, 0733-37 43 02

Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på cirka 52 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Vad som ska hända med Sveriges alla miljonprogramsområden är en viktig samhällsfråga. I det här projektet visar vi hur man med moderna bygglösningar kan öka trygghet, tillgänglighet och lyfta ett helt bostadsområdes attraktionskraft.
Bratislav Marjanovic, regionchef Peab