Nya bostäder i Arenastaden lockar unga

Utsikt mot nationalarenan med Skandinaviens största köpcentrum runt hörnet – det blir verklighet för de boende i Arenastaden i Solna. Drygt 90 procent av bostäderna i första huset är bokade och intresset för de kommande husen är stort, framförallt bland unga.

Höghusen brf Fribiljetten och brf Säsongskortet är de första bostadshusen som byggs i området. Totalt handlar det om 715 lägenheter som ska byggas i fem hus alldeles intill Friends Arena och Skandinaviens största köpcentrum Mall of Scandinavia.

Nästan 60 procent av dem som bokat bostad i Arenastaden är födda på 1980- och 1990-talet. Medelåldern bland de som flyttar in är 33 år. Fyra av tio är Solnabor och 6 av tio kommer från Solna eller grannkommunerna.

– De här bostäderna har verkligen träffat rätt bland unga vuxna med egen inkomst. Utformningen, läget och utbudet i den här nya moderna, stadsdelen passar den unga kundgruppen perfekt, säger Sofia Ljungdahl, VD Peab Bostad.

– Det är väldigt glädjande att bygget av bostäderna nu är igång. Solna växer kraftigt med många som flyttar in för jobb och boende. Nya bostäder är en del i skapandet av en levande stadsdel som blir en stark drivkraft för tillväxt i hela Stockholmsregionen, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelseordförande i Solna stad.

Arenastaden i Solna är ett av de största stadsdelsutvecklingsprojekten i Sverige just nu. Väl färdig kommer området att innehålla Skandinaviens största köpcentrum, Sveriges nya nationalarena och ett 26-våningar högt hotell. Visionen är att nå 25 000 arbetsplatser och 3 000 nya bostäder i närområdet.

Arenastaden började byggas 2009 och de centrala delarna kommer att stå klara 2020.

För ytterligare information, kontakta:
Sofia Ljungdahl, VD Peab Bostad, 0733 33 93 50
Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande Solna stad, 076 771 3178