• Peab/

Nya möjligheter för unga att spela tennis - samarbetsprojekt för att rusta upp Hammarkullens tennisbana

Över en halv miljon svenskar spelar tennis regelbundet men många av landets tennisbanor behöver upprustning. Nu startar Peab i Göteborg ett pilotprojekt tillsammans med andra lokala aktörer för att renovera planen i Hammarkullen. Planen beräknas vara upprustad i mitten av juli. Under sommaren har Bostadsbolaget aktiviteter på tennisbanan för barn och ungdomar som vill testa tennis.

Det finns över 3600 utetennisbanor i Sverige men många behöver renoveras. Satsningen på tennisbanan i Hammarkullen ska bidra till att många som kanske annars inte kommer i kontakt med tennis får en ny chans att komma in i idrottsrörelsen.

- Det här är samhällsbyggande i praktiken och så klart kan även ett litet projekt ha stor social betydelse. Många tennisbanor i miljonprogrammen behöver upprustning och här kan vi bidra för att göra nytta lokalt och ge unga killar och tjejer en möjlighet till sysselsättning, inte minst under sommarlovet, säger Mattias Gustafson, regionchef på Peab.

Upprustningen är ett gemensamt initiativ mellan Peab, Svenska Tennisförbundet, Tennis Göteborg, Mixgården, Bostadsbolaget och Wilson. Peab bidrar med resurser och sin kompetens inom anläggning, bygg och renovering för att bland annat måla om, restaurera staketen och göra nya infästningar för nätet. Bostadsbolagets unga sommarvärdar har fått utbildning av Tennis Göteborg för att kunna använda tennisbanan vid bolagets aktiviteter för barn och ungdomar under sommaren.

Här finns gott om betongväggar och garageportar att nöta backhand emot, men det är först med en riktig bana som man kan spela matcher med kompisar och verkligen få en chans att utvecklas, säger Martin Stigh, ansvarig för Tennis Göteborg.

Hammarkullen byggdes 1968-70 som ett led i miljonprogrammen. Precis som i många liknande områden anlades en tennisbana i stadsplaneringen.

- Vi har genomfört en stor upprustning av Hammarkullen och gett hela området ett helt nytt ansikte. När möjligheterna till samarbete kring tennisbanan kom välkomnade vi det som en naturlig del i vår ungdomssatsning och chans att ge banan nytt liv, säger Rafael Lavicki, förvaltare Bostadsbolaget.

Just nu pågår arbetena med att måla tennisbanan och upprustningen beräknas vara klar i mitten av juli. Från vecka 28 startar aktiviter på banan för barn och unga som vill testa att spela tennis.

För frågor, kontakta:
Annika Spångberg, kommunikationsansvarig Väst på Peab, 0733-37 30 01