Peab bygger 344 lägenheter i Uppsala

Peab har fått uppdraget att bygga 344 nya lägenheter i bostadsområdet Rosendal, Uppsala. Beställare är Rosendal Fastigheter och kontraktssumman uppgår till 342 Mkr.

Visualisering: Christensen & Co Arkitekter

Uppdraget omfattar en byggnad med 344 lägenheter om 27-50 kvm fördelade på sex våningar. Merparten av lägenheterna får en takhöjd på 3,7 meter och ett sovloft på ca 14 kvm. I byggnaden kommer även en livsmedelsaffär, restaurang, gym samt kontorslokaler att uppföras. Byggnadens takterrass innefattar 200 meter löparbana, streetbasketplan och soltrappa.

- Intresset för projektet har varit stort och projektet har redan uppmärksammats i internationell press för dess gröna profil och innovativa design. Det har varit viktigt för oss att välja en erfaren byggare som kan infria förväntningarna, säger Henrik Svanqvist, VD på Rosendal Fastigheter.

- Det är mycket glädjande att vårt fina samarbete med Rosendal Fastigheter i det pågående projektet Smaragden nu banar väg för ett nytt projekt, det ligger i linje med vår affärsstrategi med ett långsiktigt samarbete, säger Mattias Tapper, arbetschef på Peab.

Projektet är en totalentreprenad. Arbetet påbörjas omgående och beräknas vara klart sommaren 2017.

Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2015.

Informationen är sådan som Peab AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 februari 2015 kl 13.00.

Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på www.peab.se. Ytterligare information om projektet kan erhållas på www.rosendaluppsala.se

För mer information, kontakta:
Annika Stjerna, marknadschef Rosendal Fastigheter, +46 76 145 3909
Mattias Tapper, arbetschef Peab, +46 733 37 23 53
Niclas Brantingson, informationschef Peab, +46 733 37 20 06

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.

Snabbfakta

Henrik Svanqvist, VD på Rosendal Fastigheter