Peab bygger 97 nya bostadsrätter i Motala

Vid Motalavikens södra strand har Peab fått i uppdrag att bygga 97 nya bostadsrätter. Projektet i Motala består av tre punkthus.

Lägenheterna ska byggas cirka 1,5 km sydväst om Motala centrum, mellan Motalaviken i Vättern och järnvägen. Grundskola F-9, förskolor och vårdcentral kommer finnas i närheten av punkthusen, liksom båthus och bryggor vid strandkanten. Placeringen av byggnaderna gör att de kommer att vara en betydande del av Motalas stadsbild.

Med anledning av närheten till vatten kommer allmänhetens tillgång till strandområdet att säkerställas. Det planeras en gångväg längs vattnet som en del av rekreationsstråket runt Motalaviken. Det nya bostadsområdet kommer att utvecklas för rekreation och tillgängligheten kommer att förbättras jämfört med idag.

–  Vi är glada över att ha fått detta uppdrag och det ska bli både roligt och spännande att få vara med och utveckla de nya bostäderna i Motala. Att få ett fortsatt samarbete med HP Boendeutveckling och Ulricehamns Betong AB i detta kommande projekt är något som vi ser fram emot, säger Martin Alexandersson, arbetschef Peab.

Beställare är HP Boendeutveckling och Ulricehamns Betong.

– Efterfrågan på bostadsrätter i detta unika läge är mycket stor. Första etappen av projektet sålde slut på några veckor. Produktionsstarten har därför tidigarelagts och vi ser nu fram emot att Peab efter årsskiftet tar det första spadtaget för Brf Södra Stranden, säger Carolina Axelsson, vd för HP Boendeutveckling.

Projektet är en utförandeentreprenad med byggstart i januari 2021. Första huset ska stå klart för inflyttning i början av 2021.

Bild/Illustration: HP Boendeutveckling

Martin Alexandersson, arbetschef Peab, 073-333 92 14

Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 16 000 anställda och en omsättning på cirka 58 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi är glada över att ha fått detta uppdrag och det ska bli både roligt och spännande att få vara med och utveckla de nya bostäderna i Motala. Att få ett fortsatt samarbete med HP Boendeutveckling och Ulricehamns Betong AB i detta kommande projekt är något som vi ser fram emot.
Martin Alexandersson, arbetschef Peab