Peab bygger Kuggen åt Chalmersfastigheter

Peab har fått uppdraget att bygga den omtalade Kuggen åt Chalmers i Göteborg. Beställare är Chalmersfastigheter och kontraktssumman uppgår till 90 Mkr.

Kuggen ska byggas på Lindholmen vid Göta älv i centrala Göteborg. På Lindholmen arbetar akademi, näringsliv och samhälle tillsammans för att skapa en hållbar framtid. Med nya byggnader och förändringar av nuvarande miljöer vill Chalmers och staden skapa fler och bättre mötesplatser för att stärka innovationsmiljön. – Vi på Peab är oerhört stolta över att ha fått förtroendet att bygga Kuggen. GreenBuilding-certifieringen gör Kuggen till en viktig symbolbyggnad även ur ett byggnadstekniskt perspektiv där Peab kan bidra med hållbara lösningar och ett gott miljökunnande, säger Håkan Olsson, regionchef på Peab. – En nyckelfråga i utvecklingen av Lindholmen är hur vi ska få alla intressenter att samspela och berika varandra. Kuggen ska vara en öppen och aktiv miljö som ska stimulera till samverkan och kreativitet i alla former, kort sagt en viktig pusselbit i utvecklingen av kunskapsklustret. Med Kuggen skapar vi en hållbar framtid på Lindholmen, säger Lennart Hedström, vd för Chalmersfastigheter. Arbetet, som är en totalentreprenad i samverkan, har påbörjats och det beräknas vara klart i juni 2011. Läs mer om Kuggen: www.chalmersfastigheter.se/kuggen För ytterligare information, kontakta: Håkan Olsson, regionchef Peab, 0733 37 31 66 Lennart Hedström, vd Chalmersfastigheter, 0705 51 74 23 Gösta Sjöström, informationschef Peab, 0733 37 10 10 Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 mars 2010 kl 13.00 Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på www.peab.se