• Peab/

Peab bygger nytt i unikt läge i centrala Skövde – Kraftiga prisstegringar på bostadsrätter senaste året

Peab ligger i startgroparna för att bygga 26 bostadsrätter i centrala Skövde.

– För alla som är intresserade av att äga sin lägenhet är det ett unikt tillfälle. Efter att Brf Överstelöjtnanten står klar finns det få öppna ytor kvar att bygga på i centrala Skövde och framförallt inte de närmaste åren, konstaterar Andreas Gustafsson, projektutvecklare på Peab.

Marknaden för bostadsrätter beskrivs som het i stora delar av landet, speciellt i storstäder och universitetsstäder. Senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar att priserna ökat med elva procent i genomsnitt och för Västra Götaland med tio procent. I Skövde är uppgången hela 15 procent!

– Vi har upplevt en stark efterfrågan hela året och den nya statistiken bekräftar den bilden, säger Andreas Agerborn, mäklare på svensk Fastighetsförmedling i Skövde.

Peab räknar med att börja bygga Brf Överstelöjtnanten någon gång under hösten och har samma erfarenhet som Svensk Fastighetsförmedling när det gäller efterfrågan och prisbild.

– Från Peabs sida har vi varit aktiva i flera projekt i Skövde de senaste åren. Vi har byggt både i egen regi samt ett par hundra lägenheter för allmännyttan och tycker själva att vi har kvar ett riktigt spännande och attraktivt projektet, säger Andreas Gustafsson och fortsätter:

– Överstelöjtnanten har ett unikt läge i centrala Skövde och en kostnadsbild som kan vara attraktiv för många villaägare som längtar efter att uppleva det bekväma stadslivet. Huset är utrustat med hiss från källargaraget till varje våningsplan vilket inte begagnatmarknaden kan erbjuda. Helt klart kommer det att vara ont om nya bostäder i centrala Skövde de närmaste åren.

Sammanlagt är det 26 lägenheter som byggs och de första ägarna förväntas kunna flytta in någon gång under hösten 2014.

Mer statistik

Fakta Brf Överstelöjtnanten
Byggbolag: Peab
Arkitekt: Abako Arkitektkontor