Peab bygger studentbostäder i Stockholm

Peab har fått uppdraget att bygga 297 studentbostäder på Lappkärsberget i nära anslutning till Stockholms Universitet. Beställare är Stockholms Studentbostäder och kontraktssumman uppgår till 261 MSEK.

Projektet omfattar projektering och nybyggnation av studentlägenheter och inkluderar fyra punkthus som byggs i 10-13 plan, med totalt 297 lägenheter. Lägenheterna kommer till övervägande del bestå av studentettor, det vill säga lägenheter med ett rum och pentry.

Detta är första etappen av en stor utbyggnad av studentbostadsområdet Lappkärrsberget som är Stockholm Studentbostäders största studentbostadsområde.

Uppdraget är en totalentreprenad med projekteringsstart inom kort. De första studenterna beräknas kunna flytta in i slutet av maj 2020.

Projektet orderanmäls i det andra kvartalet 2018.

Illustration: Fidjeland och Partners Arkitekter

För ytterligare information, kontakta:
Lars Enroth, regionchef Peab, 073-337 20 52
Henrik Samuelson, Peab presstjänst, 072-533 45 85

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på 50 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Det känns väldigt bra att få vara med och bidra till samhällsutvecklingen genom att bygga fler bostäder till våra studenter. Bostadsbristen för våra studenter i Stockholm är stor, därför känns satsningen på ett nytt och modernt Campus Lappis helt rätt i tiden.
Lars Enroth, regionchef Peab