Peab bygger ut E6:an vid Trondheim

Peab har fått kontrakt för utbyggnads- och underhållsfasen gällande motorvägsetappen på E6:an mellan Kvål och Melhus i Norge. Beställare är Nye Veier och kontraktssumman uppgår till 784 MNOK.

Den nya vägen blir sju kilometer lång och ska ha fyra körfält. I projektet ingår bland annat att bygga fem nya broar, anslutningsvägar, en miljötunnel samt en pendlarparkering.

Vi går nu in i fas två i detta projekt. Genom att vi bygger den nya motorvägen ökar trafiksäkerheten, det blir kortare restid och bättre framkomlighet för trafikanterna. Det känns självklart bra att vara en del i denna utveckling, säger Johan Hansson, regionchef Peab.

Projektet är Norges första vägprojekt med IPL-kontrakt (integrerad projektleverans), en unik form för samarbete inom norsk vägbyggnation. Nye Veier har valt Peab som entreprenör och Cowi som konsult. Projektet är uppdelat i två faser och första fasen startade redan under våren 2019. Under första fasen har bland annat projektering och riktpris för projektet gemensamt tagits fram, parallellt med optimering. Nu går projektet vidare i fas två som är vidare detaljprojektering och byggande.

Det har gått nästan ett år sedan vi startade trepartsavtalet gällande utvecklingen och optimeringen av projektet i samarbete med Peab och Cowi. Det har varit en utvecklande och utbildande process. Vi är nu nöjda med att ha tecknat ett kontrakt för byggnadsfasen och vi ser fram emot att vidareutveckla genomförandemodellen, säger projektchef Johan Arnt Vatnan i Nye Veier.

Projektet har påbörjats och beräknas vara klart i mitten av 2022.
Orderanmälan sker i det första kvartalet 2020.

För ytterligare information, kontakta:

Johan Hansson, regionchef Peab, +47 917 43 353
Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på cirka 54 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Johan Hansson, regionchef Peab