Peab delårsrapport: Trenden med en tudelad marknad fortsätter

Peabs delårsrapport januari - mars 2023

– Trenden från det fjärde kvartalet fortsätter med en allt svagare bostadsmarknad. Däremot är investeringar kopplade till framför allt offentlig verksamhet på en stabil nivå. Orderingången var lägre än första kvartalet i fjol men vår orderstock är på en fortsatt god nivå, säger Jesper Göransson, vd och koncernchef för Peab.

Sammanfattning enligt segmentsredovisning:

Januari – mars 2023

• Nettoomsättning 12 690 Mkr (12 544)
  • Rörelseresultat -156 Mkr (10)
  • Rörelsemarginal -1,2 procent (0,1)
  • Resultat före skatt -196 Mkr (8)
  • Resultat per aktie -0,54 kr (0,04)
  • Orderingång 11 042 Mkr (15 375)
  • Kassaflöde före finansiering -908 Mkr (-323)

Jesper Göransson, vd och koncernchef Peab, nås genom Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 0725 33 31 45

Denna information är sådan information som Peab AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 maj 2023 kl. 13:00 CET.

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 63 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Trenden från det fjärde kvartalet fortsätter med en allt svagare bostadsmarknad. Däremot är investeringar kopplade till framför allt offentlig verksamhet på en stabil nivå. Orderingången var lägre än första kvartalet i fjol men vår orderstock är på en fortsatt god nivå.
Jesper Göransson, vd och koncernchef Peab