Peab först med möjligheter till generationsboende i Kolla Parkstad

Kolla Parkstad är det största byggprojektet i Kungsbackas historia och intresset för de nya lägenheterna har visat sig vara mycket stort. Peab var sist in bland byggbolagen men kan nu presentera flera spännande nyheter inför säljstarten.

I den första etappen erbjuder Peab Bostad 36 lägenheter under namnet Brf Kolla Trädgård. Av dessa lägenheter är sex byggda i två plan och anpassade för att kunna användas till generationsboende eller uthyrning av del av bostad. Peab har följt Skatteverkets nya regler för uthyrning vilket bland annat innebär att det finns en separat ingång till varje våningsplan.

-
Vi tror att denna flexibla lösning kan vara intressant för flera målgrupper, exempelvis småföretagare som vill ha nära till kontoret men ändå verksamheten åtskilt från bostaden. Ytterligare en målgrupp är personer som vill förverkliga ett generationsboende. Detta skapar självklart också bra möjligheter att sänka den totala boendekostnaden, säger Sara Bergström, projektutvecklare på Peab Bostad.

Andra praktiska nyheter för den blivande bostadsrättsföreningen är tillgången till ett gemensamt övernattningsrum. En mindre etta utrustas med sängplatser, dusch och toalett finns i en av de fyra huskropparna.

När man säljer sitt hus för kan köpare vara osäkra på hur många rum de behöver i sin nya lägenhet. Tillgången till ett övernattningsrum gör det enklare att välja och mer praktiskt att ta emot gäster på besök.

Från Peab var det viktigt att kunna erbjuda ett boende som stämmer överens med den övergripande karaktären för Kolla Parkstad. Det vill säga småskalig bebyggelse med inspiration hämtad från Kungsbackas äldre centrala stadsdelar.

- Våra flerbostadshus på två våningar är perfekta för ändamålet. Vi har dessutom testat hustypen på andra orter runt om i landet med stor framgång. Inte minst fungerar de bra för att skapa inbjudande och gröna innergårdar som blir naturliga samlingspunkter för de boende, konstaterar Sara Bergström.

Den första etappen omfattar 36 lägenheter. Senare i höst väntar säljstart på ytterligare tre kedjehus med äganderätt som lockar lite extra med terrasser i västerläge. Etapp 1 kan vara klart för inflyttning våren/sommaren 2017. Då kan också etapp 2 påbörjas som omfattar 30-talet lägenheter och 10 rad/kedjehus.

Bildtexter:
Husens placering i Brf Kolla Trädgård skapar möjligheten att utforma inbjudande och gröna gårdsmiljöer.
Sara Bergström är projektutvecklare på Peab Bostad.

Fakta Brf Kolla Trädgård

• Fyra hus med två våningar

• Sammanlagt 36 lägenheter

• 1-4 rok, 40-93 kvm

• Pris 1 395 000-3 795 000 kr, avgift 1 954-5 518 kr

• Minst en balkong eller uteplats till varje lägenhet

Fakta Kolla Parkstad

• Byggyta 300 000 kvm och 36 kvarter.

• 1 100 nyproducerade lägenheter varav 1/3 hyresrätter.

• Karaktär; tydliga kvarter i rutnät med tät bebyggelse i varierade höjder. Inspiration hämtade från Kungsbackas äldre småstadsbebyggelse.

• Produktionstid 2011-2020.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Sara Bergström, projektutvecklare Peab Bostad, 072-533 32 83

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning på överstigande 43 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ i Stockholm.

Taggar: