Peab förvärvar anläggningsbolag i Larvik

Peab har ingått avtal om att förvärva 90,4 procent av aktierna i anläggningsföretaget Arne Olav Lund A/S (AOL) med bas i Larvik. Med förvärvet fortsätter Peab att stärka sin verksamhet inom anläggning i Norge.

AOL grundades av Arne Olav Lund och har verkat som entreprenör i anläggningsbranschen sedan 1957. Bolaget har sitt säte i Larvik och omsatte år 2021 cirka 315 miljoner norska kronor. AOL utför uppdrag i hela östra Norge inom produktion och upprustning av vägar, vatten och avlopp samt mark- och terrängarbeten.

– Vi har som mål att vara en lokal samhällsbyggare i Norge och har de senaste åren kompletterat verksamheten med bolag som stödjer detta. Förvärvet av AOL är en del av vårt strategiska fokus i östra Norge. Med sina cirka 120 medarbetare blir bolaget ett viktigt komplement till vår anläggningsverksamhet i regionen, säger Johan Hansson, vd på Peab Anlegg i Norge.

Transaktionen är villkorad av godkännande av konkurrensmyndigheten. Tillträde förväntas ske under december 2022.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, +46 72 533 31 45

Johan Hansson, VD Peab Anlegg AS, +47 917 43 353

Peab är Nordens samhällsbyggare med 16 000 medarbetare och en omsättning på 64 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Taggar:

Citat

Vi har som mål att vara en lokal samhällsbyggare i Norge och har de senaste åren kompletterat verksamheten med bolag som stödjer detta. Förvärvet av AOL är en del av vårt strategiska fokus i östra Norge. Med sina cirka 120 medarbetare blir bolaget ett viktigt komplement till vår anläggningsverksamhet i regionen.
Johan Hansson, vd Peab Anlegg Norge