Peab förvärvar i Partille Port

Peab förvärvar KF Fastigheters andel i det gemensamt ägda bolaget för utvecklingen av Partille Port utanför Göteborg. Partille Port är ett stadsutvecklingsprojekt i Partille kommun, invid E20 vid den östra infarten till Göteborg.

- Vi är mycket nöjda över att sälja vår del av Partille Port till Peab, som är väl förtrogna med områdets utvecklingsplaner och potential. Affären ska ses i ljuset av KF:s strategi att renodla verksamheten och fokusera på dagligvaruhandeln. Försäljningen frigör såväl kapital som andra resurser för att fortsätta och förverkliga det nya KF, säger Helena Liljedahl, VD på KF Fastigheter.

I samband med försäljningen blev det också klart att Coop flyttar till Partille Port och blir ny hyresgäst hos Peab. Inom något år planerar Coop Väst att öppna en butik på 3500 kvadratmeter.

- I Partille Port finns hela livet runt hörnet. Här skapar vi cirka 800 bostäder och cirka 15 000 kvadratmeter handelsyta. Målet är att skapa en levande stadsdel, säger Pehr-Olof Olofsson, regionchef på Peab Bostad.

Bra kommunikationer och närheten till centrala Göteborg gör Partille Port till en förlängning av staden. Bostäderna planeras vara klara för en första inflyttning 2018.

För mer information, kontakta:
Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostad, +46 733 37 30 02

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning på överstigande 43 Mdr. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ i Stockholm.

Snabbfakta