Peab renoverar universitet i Norge

Peab har fått uppdraget att renovera och bygga om Universitetet i Tromsø, avdelning Narvik i Nordnorge. Beställare är Statsbygg och kontraktssumman uppgår till 132 MNOK.

Narviks avdelning vid universitetet i Tromsø byggdes dels 1969, dels 1997. Den äldsta byggnaden ska renoveras och byggas om.

− Den här delen av projektet omfattar renovering och ombyggnad av cirka 7000 kvadratmeter, säger Peabs regionchef Gro Skaar Knutsen.

Byggnaden från 1997 innehåller en maskinhall. Inuti kommer ett halvt etage på 207 kvadratmeter att byggas.

− Vi kommer även att renovera alla fasader på byggnaden från 1969. Fasaderna omfattar totalt ca 4000 kvadratmeter, säger Gro Skaar Knutsen.

Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart i april 2019 och inflyttning är beräknad till juni 2020.

Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2019.

Illustration: Ratio Arkitekter

Bildtext: Bilderna visar hur fasaden mot söder respektive öster kommer att se ut efter renoveringen av Universitetet i Tromsø.

För ytterligare information, kontakta:

Gro Skaar Knutsen, regionchef Peab, +47 480 37 651

Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på cirka 52 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Taggar: