Peab säljer till Fabege i Solna

Peab säljer ett antal tillgångar i Solna till Fabege:
- Hela Peabs ägarandel i Arenabolaget i Solna KB som äger Friends Arena, motsvarande 17,2 procent.
- Samtliga Peabs fordringar på Arenabolaget i Solna KB.
- Hela Peabs ägarandel i Fastighetsbolaget Visio Utveckling AB, motsvarande 50 procent, som äger tillgångar kopplade till Friends Arena samt byggrätter i Solna.
- Fastigheter och byggrätter i området Ulriksdal.

Försäljningarna i Ulriksdal avser den färdigutvecklade fastigheten Distansen 6, med 11 000 kvm uthyrningsbar yta och med Johnson & Johnson som hyresgäst, ett parkeringsgarage med 327 platser samt 15 000 kvm kommersiella byggrätter.

Försäljningarna i Ulriksdal innebär ett positivt rörelseresultat på cirka 180 MSEK. Försäljningarna av tillgångarna kopplade till Arenabolaget och Visio innebär ett negativt rörelseresultat på cirka 180 MSEK.

Transaktionerna kommer att genomföras och redovisas i första kvartalet 2017 och innebär netto ingen resultateffekt. Efter genomfört frånträde i januari 2017 kommer likviditeten att ha ökat med cirka 900 MSEK och nettoskulden minska med cirka 500 MSEK.

Affären ingår i en större transaktion som innebär att Solna kommun och Jernhusen också säljer sina ägarandelar i Arenabolaget till Fabege. En förutsättning för genomförande av affären är godkännande från kommunfullmäktige i Solna, vilket beräknas ske 19 december 2016.

Jesper Göransson VD och koncernchef i Peab kommenterar affärerna:

”Peab har varit engagerade med omfattande byggnationer och stora investeringar i Arenastaden i över 10 år. Vi är stolta över att ha varit med på resan och området har utvecklats på ett fantastiskt sätt. Affärerna kopplade till Friends Arena är bra för alla parter. Genom affären får arenan bra förutsättningar för vidare utveckling. För Peabs del frigör vi ett betydande kapital som vi kan satsa i vår fortsatta projektutvecklingsverksamhet."

”Försäljningen av fastigheterna i Ulriksdal visar på att Peab framgångsrikt kan utveckla projekt från förvärv av mark till färdig och uthyrd fastighet på lokal marknad. Peab kommer att vara en fortsatt stark aktör i Solnas utveckling. Vi har betydande byggrätter i Råsunda och i Ulriksdal.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jesper Göransson, VD och koncernchef Peab, 0431-890 00

Charlotte Hagö, kommunikationschef Peab, 0725-33 45 45

Denna information är sådan information som Peab AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2016 kl.08.00 CET.

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med drygt 14 000 anställda och en omsättning överstigande 45 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Taggar: