Peab satsar på unga yrkesarbetare

Bristen på yrkesarbetare är stor. Inte minst inom byggbranschen.
– Att satsa på yrkesarbetare är en del av vårt samhällsansvar. Vi är det enda branschföretaget som har en egen gymnasieskola som helt prioriterar hantverksyrket, säger Maria Hernroth, VD Peabskolan, med anledning av Peabs engagemang i pågående yrkes-EM i Göteborg.

Idag slås portarna upp till Euroskills, Europas största yrkestävling. Under tre dagar framöver kommer Svenska Mässan att fyllas av 500 unga yrkesproffs från 33 länder och 35 yrken, från snickare och rörmokare till kock och webbdesigner – som alla gör upp om EM-titeln. Peab och Peabskolan är en av sponsorerna.

Det svenska yrkeslandslaget består av 31 personer, varav nio kommer från byggbranschen. Syftet är att höja statusen på och intresset för yrkesutbildningar.

– Euroskills går helt i linje med vårt engagemang för ungdomar, deras utbildning och framtid. Vi vill vara med och inspirera och peppa fler att välja yrkesutbildningar. Några tidigare elever som nu är anställda i Peab är med för att inspirera nästa generation. Det är viktigt med förebilder, både för ungdomarna och för vår bransch, säger Maria Hernroth, VD Peabskolan.

Under de tre tävlingsdagarna har besökarna även möjlighet att själva prova på olika yrken samt besöka seminarier, workshops och utställningen.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Maria Hernroth, VD Peabskolan, 0733-37 38 55
Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84

Yrkes-EM, eller Euroskills,äger rum i Göteborg den 1‒3 december. Det är första gången en internationell yrkestävling arrangeras på svensk mark. Som värd för mästerskapet står Worldskills Sweden, ett samarbete mellan LO, Svenskt näringsliv och staten. Worldskills Sweden ansvarar även för det svenska yrkeslandslaget. Worldskills internationella organisation omfattar 76 medlemsländer. Yrkes-EM anordnas jämna år och yrkes-VM ojämna. http://euroskills2016.com/

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med drygt 14 000 anställda och en omsättning överstigande 45 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Maria Hernroth, VD Peabskolan