• Peab/

Port of Skellefteå först ut att påla med återvunnet stål utan fossila utsläpp

Pressinbjudan

Den 21 maj bjuds media in till visning av utbyggnaden av Port of Skellefteå. Representanter från Peab, Skellefteå kommun, Port of Skellefteå och SSAB finns på plats. Bygget av det nya hamnområdet för Port of Skellefteå är i full gång och det har ställts stora hållbarhetskrav från beställaren Skellefteå kommun. Entreprenören Peab blir nu först ut i världen i grund- och anläggningsbranschen att använda pålar som producerats med SSAB Zero ®, ett stål tillverkat i stort sett utan fossila utsläpp.

Hamnområdet utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv. Port of Skellefteå blir norra Sveriges nya logistikcenter.  Det nya hamnområdet blir 7 700 kvadratmeter stor till ytan och är en viktig del i Skellefteå kommuns samhällsutveckling. Utbyggnaden behövs i och med de stora industrisatsningarna som sker i Skellefteå och i hela regionen.

Projektet har en tydlig hållbarhetsprofil där ECO-Betong med lägre klimatpåverkan ska användas, liksom pålar av SSAB Zero ® om är stål baserat på återvunnet stålskrot och producerat med fossilfri el och biogas. Det är ett tekniskt avancerat projekt där Peab får möjlighet att nyttja hela sitt hållbarhetskunnande. Projektet är ett av många exempel på den satsning i norr som nu sker i samband med den gröna omställningen.

Varmt välkomna!

Plats: Peabs arbetsområde vid Näsuddsvägen 14, Skelleftehamn

Tid: 14.00 – 16.00

Deltagare: Peabs vd Jesper Göransson, projektchef Peab Markus Eriksson, Skellefteås kommunalråd Evelina Fahlesson samt SSAB:s chef för hållbara affärer Thomas Hörnfeldt, hamnchef Emma Sundelin, med flera.

Program:

14.00 Samling vid Peabs etablering, Näsuddsvägen 14. Obligatorisk skyddsutrustning delas ut.

14.15 Evelina Fahlesson (S), kommunalråd Skellefteå berättar om hamnens viktiga del i Skellefteås pågående samhällsomvandling.

14.20 Peabs vd Jesper Göransson samt representanter för projektet berättar om arbetet i hamnen. SSAB:s Thomas Hörnfeldt berättar om produkten SSAB Zero ® och bolagets satsning på utsläppsfritt stål.

14.45 – 16.00 Guidad visning och intervjutillfälle

Övrig information:

• Av säkerhetsskäl krävs föranmälan för att delta på evenemanget.
  • Fotografering kommer att vara tillåtet under visningen men med vissa begränsningar som kommer att delges på plats. Ange vid anmälan om ni vill fotografera eller filma.
  • Anmälan sker per e-post senast 20 maj till petra.nordblad@peab.se

För Peab: Peabs pressjour, 010 456 86 00 eller pressjour@peab.se

För Skellefteå kommun: Emilie Sjölund, 073-020 70 64 eller emilie.sjolund@skelleftea.se

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 57 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Taggar:

Snabbfakta

Entreprenören Peab blir nu först ut i grund- och anläggningsbranschen att använda pålar som producerats med SSAB Zero ®, ett stål tillverkat i stort sett utan fossila utsläpp. Den 21 maj bjuds media in till visning av utbyggnaden av Port of Skellefteå. Representanter från Peab, Skellefteå kommun, Port of Skellefteå och SSAB finns på plats.