Sodexo etablerar sig på Lyckholms i Göteborg

Service- och managementföretaget Sodexo har tecknat kontrakt för etablering på Lyckholms i Göteborg. Företaget kommer att driva restaurang, reception och konferenscenter från och med den 1 september 2015.

Arbetet med att färdigställa Lyckholms pågår för fullt. Det anrika bryggeriet får sällskap med två moderna och miljöcertifierade (Breeam) kontorsfastigheter för att kunna möta efterfrågan på moderna och kostnadseffektiva arbetsplatser i Göteborg.

Det är alltid en speciell händelse att signera så pass viktiga hyreskontrakt i ett omfattande byggprojekt. Sodexo blir en betydelsefull partner för att Lyckholms ska utvecklas till en attraktiv mötes- och arbetsplats i Göteborg med ett serviceutbud i toppklass, säger Börje Eckegren, projektutvecklare på Peab.

Sodexo har tecknat ett sjuårigt avtal om sammanlagt 1 400 kvm och flyttar in den 1 september nästa år. Bolaget har enbart i Norden ca 11 000 medarbetare och omsätter drygt sju miljarder kronor.

Lyckholms kommer att kunna erbjuda herrgårdskonferens i en anrik disponentvilla – mitt i stan, samt affärslösningar som möter de höga krav som ställs på moderna och flexibla kontor.

Vi skapar en väl fungerande arbetsplats med våra servicetjänster vilket ökar värdet för såväl hyresgästerna som för ägarna, säger Sodexos VD Azita Shariati.

Området nära kommungränsen mellan Göteborg och Mölndal utvecklas nu i snabb takt. En högre kontorsfastighet har nyligen färdigställts med ÅF som dominerande hyresgäst och ska enligt uppgift i övrigt vara uthyrt. Det är med andra ord ett stort intresse för etableringar i Mölndalsåns dalgång.

– Det beror på att Lyckholms kan locka med ett fantastiskt skyltläge, bra kommunikationer och parkeringsmöjligheter och ligger samtidigt bara ett par hållplatser från centrala Göteborg, konstaterar Börje Eckegren.

Fastigheten Lyckholms ägs och utvecklas av Fastighets AB Centur, ett fastighetsbolag som ägs gemensamt av Balder och Peab. Sammanlagt har Centur möjlighet att bygga ca 30 000 kvm på Lyckholm. I den första etappen är det dock 20 000 kvm som byggs. Den 1 april nästa år kommer Peab att samlokalisera sin verksamhet till Lyckholms med en kontorsyta på ca 4 000 kvm.

Börje Eckegren, projektutvecklare Peab, 0733-37 39 79
Christian Hahne, arbetande styrelseordförande i Fastighets AB Centur, 0708-10 07 08

Fastighets AB Centur är ett fastighetsbolag som bildades 2010 och ägs gemensamt av Peab AB och Fastighets AB Balder.

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.