Stort intresse när Peabs bostadsrättsskola kom till Lund

Peab Bostad har inlett en serie utbildningar i hur det fungerar att köpa och bo i en bostadsrätt. I veckan kom bostadsrättsskolan till Lund.

Lund har en stor andel arbetskraft från andra länder än Sverige. För många kan det vara svårt att sätta sig in i hur det svenska systemet med bostadsrätter fungerar. Därför arrangerade Peab en bostadsrättsskola skräddarsydd för behoven på Lunds bostads- och arbetsmarknad.

– Efterfrågan på den här typen av utbildning är hög, säger Kim Kulstad som är regionchef på Peab Bostad Skåne.

Målet med utbildningen var att deltagarna skulle få lära sig skillnaden mellan olika boendeformer. Utbildningen hölls på engelska och gav en inblick i vilka rättigheter och skyldigheter man har som medlem i en bostadsrättsförening.

Åhörarskaran lyssnade intresserat när Peabs föreläsare förklarade begrepp som driftskostnad, månadsavgift och amorteringskrav.

– Det finns en stor teknikindustri här i Lund och företagen är beroende av att hitta kvalificerad arbetskraft från andra länder. Vi vill hjälpa människor att ta bra beslut när de letar efter en bostad, säger Kim Kulstad.

Föreläsningen hölls på Medicon Village, ett kluster för forskning och företagande med anställda från hela världen. 28-årige Jasser El-Sissi är ursprungligen från Egypten och var nöjd med sin nya kunskap.

– Jag är fortfarande ung student och inte riktigt redo att köpa lägenhet eller hus just nu. Men i framtiden vill jag kunna göra det, berättar han.

Bostadsrättsskolan har tidigare arrangerats i bland annat Stockholm och Göteborg. I höst är det Malmös tur.

– Vi har genomfört utbildningen på ett flertal orter och alltid fått väldigt bra gensvar. Flera deltagare har uttryckt att de nu hade den kunskap som krävs för att våga köpa en bostadsrätt, säger Kim Kulstad.

Bildtext: Jasser El-Sissi ville lära sig mer om hur den svenska bostadsmarknaden fungerar.

Foto: Urzula Striner

Kim Kulstad, regionchef Peab Bostad, 0725 33 45 30, kim.kulstad@peab.se

Lisette Berg, kommunikationsansvarig Peab Bostad, 0733-37 68 93, lisette.berg@peab.se

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på cirka 52 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Kim Kulstad, regionchef på Peab Bostad Skåne