Växjö får ny östlig port till stadskärnan

Peab köper och utvecklar området öster om Fagrabäcksrondellen (Bivacken 1). Där finns möjlighet att bygga cirka 500 bostäder, närservice och en ny östlig port till de centrala delarna av Växjö. Produktionsstart är planerad under 2021.

Peab förvärvar fastigheten från APP Properties för vidare utveckling av området öster om Fagrabäcksrondellen, där det tidigare legat ett hotell. Detaljplanen för platsen är sedan tidigare färdig och möjliggör en snabb igångsättning. Planen är att hitta en tagare till hyreslägenheterna och starta försäljningen av bostadsrätterna under 2021, vilket blir ett välkommet tillskott av nya bostäder i området.

- Vi vill vara en del av Växjös tillväxtresa och kunde inte motstå frestelsen när vi fick möjligheten att arbeta med en så intressant plats. När platsen är klar ser vi framför oss en ny Östlig port som höjer upplevelsen när man tar sig in till de till de centrala delarna av staden, säger AnnikeThorén, distriktschef Peab Bostad AB.

Med gångavstånd till stadskärnan, med dess breda utbud av service, arbetsplatser och kultur, och den direkta närheten till naturreservatet är det en perfekt plats att bo på.

Peab bostad kommer tillsammans med Peab Sverige att utveckla och bygga Österport Växjö.

För ytterligare information, kontakta:

Annike Thorén, distriktschef Peab Bostad AB, 070-215 36 76

Daniel Ferreira, press- och kommunikationsansvarig Peab Projektutveckling, 0725-33 50 86

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 17 000 anställda och en omsättning på cirka 56 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Taggar:

Citat