Viktor, Hugo och Kristoffer är Peabskolans stipendiater 202

Peabskolans stipendium delas årligen ut till avgångselever som gjort en imponerande resa under sin skoltid. I år går priset till Viktor Karlsson i Solna, Hugo Hägglund i Göteborg samt  Kristoffer Larsson i Malmö.

Stipendium på Peabs bygg- och anläggningsgymnasium Peabskolan delas ut till elever som gjort en imponerande resa, visat god yrkesmässig skicklighet och är goda representanter för Peab.

— Det värmer i hjärtat av stolthet att se årets stipendiater, de är alla otroligt fina representanter för Peabskolan. Jag önskar alla tre stort lycka till! säger Alexandra Johansson, VD Peabskolan.

Efter tre år på Peabskolan är det nu dags för studenten och nya utmaningar. Alla tre stipendiater är rörande överens om att praktiken och sammanhållningen på respektive skola är det som de har uppskattat mest.

— Det bästa med Peabskolan är praktiken och att man får komma ut och känna på hur det är att jobba. Man lär sig väldigt mycket då, berättar Kristoffer Larsson, stipendiat från Peabskolan i Malmö. Det jag kommer att sakna mest är gemenskapen på skolan och att man känner alla. Och alla lärare som är så bra, säger han.

Stipendiet, som är på 10 000 kronor vardera, delas vanligtvis ut till avgångselever i samband med Peabs årsstämma, men på grund av Coronapandemin fick utdelningen, likt Peabskolans undervisning sedan i mitten av mars, ske på distans.

Träffa årets stipendiater här Träffa årets stipendiater (film)

Om Peabskolan
Peabskolan är Peabs gymnasieskola som utbildar inom ramen för det nationella gymnasieprogrammet bygg och anläggning. Under utbildningstiden har eleverna praktik på en byggarbetsplats där de tas emot av en utbildad handledare som dessutom är en skicklig hantverkare. Peabskolan finns i Göteborg, Malmö och Solna.

För ytterligare information, kontakta:

Alexandra Johansson, vd Peabskolan, 0733 37 64 50

Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84