• Scandic Hotels Group AB/

Scandic Hotels Group AB (publ) ersätter Even Frydenberg som VD och koncernchef med Jens Mathiesen. I samband med detta kommenterar Scandic den finansiella utvecklingen för det fjärde kvartalet.

Styrelsen och VD Even Frydenberg i Scandic Hotels Group AB (publ) har kommit överens om att Even Frydenberg ska lämna sitt uppdrag som VD och koncernchef i bolaget.

Styrelsen har beslutat att utse Jens Mathiesen till ny VD och koncernchef. Jens Mathiesen är en del av Scandics koncernledning och har sedan 2008 framgångsrikt varit landschef i Danmark.

-       Styrelsen har kommit fram till att Scandic behöver ett nytt ledarskap, och då är det naturligt att gå skilda vägar. Jag vill betona att detta är en ledarskapsfråga och inte relaterat till den finansiella utvecklingen i bolaget, samt att Scandics strategiska inriktning ligger fast. Styrelsen vill rikta ett stort tack till Even Frydenberg för hans insats i bolaget, säger Per G. Braathen, styrelseordförande.

Jens Mathiesen tar över som VD och koncernchef med omedelbar verkan. Han kommer inledningsvis också att vara tillförordnad landschef i Danmark till dess att en ersättare är utsedd.

För fjärde kvartalet kommer Scandic att redovisa en nettoomsättning på omkring 4 590 MSEK och justerat EBITDA på omkring 480 MSEK. Den fullständiga bokslutskommunikén publiceras den 19 februari klockan 07.30 CET.

Per G. Braathen, styrelsens ordförande
E-post: pgb@braganza.com

Henrik Vikström, Director Investor Relations
E-post: henrik.vikstrom@scandichotels.com
Telefon: +46 70 952 80 06

Denna information är sådan information som Scandic Hotels Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 januari 2019 kl. 16:15 CET.

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 16 000 medarbetare och med ett nätverk av närmare 280 hotell fördelat på cirka 55 000 hotellrum i drift eller under utveckling. Scandic Friends är Nordens största lojalitetsprogram
inom hotellbranschen. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA. Scandic är sedan 2 december 2015 noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com