Scandic rekryterar ny HR- och hållbarhetsdirektör

Scandic har rekryterat Bitte Ferngren som ny HR- och hållbarhetsdirektör. Hon påbörjar sin tjänst under hösten 2019 och kommer att ingå i Scandics koncernledning.  Bitte kommer närmast från en tjänst som HR-direktör för det internationella försäkringsbolaget RSA Scandinavia.

Bitte Ferngren har under de senaste 20 åren haft seniora HR-befattningar i ett flertal stora organisationer, bland annat fem år på Posten Sverige AB och nio år inom Teliakoncernen. De senaste fyra åren har hon varit HR-direktör för försäkringsbolaget RSA Scandinavia, där varumärkena Trygg Hansa och Codan ingår.

- Bitte har gedigen erfarenhet från såväl värderingsarbete som att driva affärsnära förändringsprocesser i stora organisationer och hon kommer att bidra med värdefull kompetens till Scandic. Jag är väldigt nöjd med att vi har lyckats rekrytera Bitte och jag ser fram emot att börja jobba med henne, säger Jens Mathiesen, VD & koncernchef Scandic Hotels Group.

- Scandic har en värdebaserad kultur som har bidragit till det starka varumärke de har idag och jag ser fram emot att få delta i arbetet med den fortsatta utvecklingen av företaget. Då mitt första jobb var på SHR, eller Visita som det heter idag, känns det som att komma hem efter många år i andra branscher, säger Bitte Ferngren.

För mer information, kontakta:
Henrik Vikström, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Epost: henrik.vikstrom@scandichotels.com
Telefon: +46 709 52 80 06

Elin Westin, Director of Communication, Scandic Hotels Group
Epost: elin.westin@scandichotels.com
Telefon: +46 702 77 75 26

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.se