Scandic stärker koncernledningen med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring

Scandic presenterar i dag en ny utformning av sin koncernledning för att stärka fokus på digitalisering, varumärke och marknadsföring. Ny Chief Information Officer blir Ann Hellenius, ny Chief Customer Officer blir Niklas Angergård och ny Chief Commercial Optimization Officer blir Jan Lundborg.

En ny position som Chief Information Officer skapas med ansvar för digitalisering och för att utveckla Scandics gästupplevelse med hjälp av IT och ny teknik. Den tidigare positionen som Chief Commercial Officer delas i två funktioner; en Chief Customer Officer med ansvar för bland annat varumärkesstrategi, marknadsföring och lojalitetsprogram samt en Chief Commercial Optimization Officer med ansvar för distribution, intäktsoptimering och försäljning. Övriga funktioner i ledningsgruppen är oförändrade.

- Scandic har växt snabbt de senaste åren och vi har sett ett behov av att bli mer kundfokuserade samtidigt som vi behöver säkerställa att vi har rätt kompetens på rätt plats. Som tidigare meddelats initierade vi under slutet av 2017 en översyn av vår organisation för att stödja detta arbete. Jag är övertygad om att vår nya organisation ger oss goda förutsättningar för att ta tillvara potentialen på marknaden och ytterligare stärka vår position i fortsatt tillväxt och ökad anpassningsförmåga i en allt mer dynamisk och digital reseindustri, säger Even Frydenberg, vd och koncernchef för Scandic.

För att stärka koncernledningen inom dessa viktiga områden har Scandic rekryterat Ann Hellenius till rollen som Chief Information Officer. Ann har gedigen erfarenhet av att driva digitalisering och kommer närmast från en tjänst som CIO på Bankgirot och är även medlem av svenska regeringens digitaliseringsråd. Tidigare har hon bland annat varit CIO för Stockholm Stad.

Vidare har Scandic rekryterat Niklas Angergård till tjänsten som Chief Customer Officer. Han kommer närmast från Tieto där han är CMO rapporterande till koncernchefen. Niklas har mångårig internationell erfarenhet som ansvarig för varumärkesstrategi, marknadsföring och kundnöjdhet hos branschledande företag som Klarna, Telia och SAS.

Jan Lundborg har utsetts till Chief Commercial Optimization Officer. Jan har en stark kommersiell bakgrund från bl.a. SAS och Amadeus. Jan är i dag Vice President Revenue Management Pricing & Distribution på Scandic och har sedan 2009 framgångsrikt ansvarat för uppbyggnaden av denna funktion i koncernen.

- Jag är glad att få välkomna Ann Hellenius, Niklas Angergård och Jan Lundborg som nya medlemmar till vår ledningsgrupp. Ann och Niklas är båda mycket meriterade inom sina respektive områden och kommer att tillföra värdefull kompetens till Scandic. Jan har framgångsrikt lett och utvecklat vårt arbete inom försäljning och distribution. Detta är ett viktigt och prioriterat område som är i kraftig omvandling och det är därför naturligt att denna funktion nu blir en del av koncernledningen, säger Even Frydenberg.

Den nya organisationen börjar gälla omedelbart. Jan tillträder på sin nya tjänst med omedelbar verkan. Ann Hellenius och Niklas Angergård tillträder under hösten. Even Frydenberg kommer dessförinnan fortsatt att vara tillförordnad Chief Customer Officer.

Scandics koncernledning enligt ny organisation

President & CEO
Chief Financial Officer