Analys av historiska röntgenbilder har potential att spara stora kostnader för benskörhet

Genom att analysera röntgenbilder kan sjukvården identifiera patienter med risk för höftfrakturer till följd av benskörhet. Det framgår av en omfattande studie som Karolinska Institutet har genomfört med hjälp av röntgenbilder i databaser på tre Stockholmssjukhus. Studien visar att patienter som haft en fraktur och som senare även drabbats av en höftfraktur, visade tecken på låg bentäthet redan vid första frakturen. Genom att effektivt hitta patienter med hög risk för framtida fraktur kan behandling sättas in och stora kostnader sparas.

Resultatet av studien, som nu presenteras för röntgenläkare på världskongressen RSNA i Chicago, visar att det finns ett stort värde i att använda Sectras tjänst för analys av bentäthet, dxr-online, för att identifiera patienter i behov av behandling för benskörhet och därmed förbättra livskvaliteten för osteoporotiker.

Studien är gjord på 8 257 patienter som haft en första fraktur till följd av en lindrig fallolycka och baseras på historiska bilder i röntgendatabaser vid Stockholmssjukhusen Karolinska Huddinge och Karolinska Solna samt Södersjukhuset. Studien har analyserat bentätheten hos dessa patienter och resultaten har jämförts med diagnos och behandlingsregister för höftfrakturer. Studien visar tydligt att de patienter som senare drabbades av höftfraktur visade tecken på låg bentäthet redan vid den första frakturen. Tekniken som använts för att analysera röntgenbilderna är Sectras patenterade teknik Digital X-ray Radiogrammetry(DXR). För mer information om studien läs vidare här.

Osteoporos, också kallad benskörhet, är en underdiagnosticerad och underbehandlad sjukdom. Enligt Sveriges Kommuner och Landsting behandlas bara 14% (se figur 1) av patientgruppen med en osteoporosfraktur, trots att målet är 60-70%, och skillnaderna är stora inom landet. Sectra dxr-online är ett enkelt verktyg för att hitta de patienter som har låg bentäthet och därmed är i behov av behandling för benskörhet. Det kan användas på sjukhus, landsting eller hela land för att öka möjligheten att stoppa sjukdomen. All röntgen i Sverige sker idag digitaltoch via informationen i existerande röntgendatabaser finns stora möjligheter att hitta personer i riskzonen för osteoporos, initiera behandling och därmed minska risken för framtida frakturer. Mänskligt lidande och stora pengar kan sparas vid landsting som aktivt jobbar med att förebygga benskörhet.

Figur 1. Procent av patienter som får osteoporosbehandling 6-12 månader efter en lågenergifraktur i olika regioner i Sverige

Om DXR
Sectra använder den unika DXR-tekniken. Med en enkel röntgenbild av handen mäts och uppskattas bentäthet (BMD). Metoden överensstämmer väl med andra mätmetoder och precisionen är den högsta som finns tillgänglig på marknaden. Tekniken är väl utvärderad och publicerad av forskare runtom i världen. Den är CE-märkt och godkänd som ett medicinskt verktyg på den nordamerikanska marknaden av den statliga myndigheten FDA.

Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system
Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 52 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2009/2010 till 848 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: http://www.sectra.se/.