FMV beställer kryptering till det nationella radiosystemet Rakel

FMV, Försvarets Materielverk, lägger en beställning på TETRA-krypto från Sectra som ska användas för att skydda samtal i Rakel från avlyssning. Rakel är ett nytt nationellt radiosystem som används av samhällskritiska funktioner som polis, räddningstjänst, tull, kustbevakning och Försvarsmakten.

TETRA-kryptot är utvecklat av Sectra i samarbete med svenska myndigheter och kommer att börja användas i samband med Sveriges pågående EU-ordförandeskap.

– Flera myndigheter som polisen, tullen och kustbevakningen behöver ett förstärkt skydd mot avlyssning. Kryptot som vi erbjuder Rakelanvändare är lättanvänt och främjar säker och effektiv samverkan inom och mellan olika samhällskritiska funktioner, säger Michael Bertilsson, VD på Sectra Communications.

Sectras TETRA-krypto skyddar samtal oberoende av terminalleverantör. Kryptot är integrerat i ett kort liknande de SIM-kort som används i mobiltelefoner och sätts in i de terminaler som används i Rakel. TETRA-kryptot ger användarna frihet att välja den terminal som bäst passar deras specifika behov och ändå ha kvar möjligheten att kommunicera säkert med alla andra användare.

Rakel – radiokommunikation för effektiv ledning

Rakel bygger på den internationella TETRA-standard som används för att säkerställa radiosamband inom och mellan kritiska samhällsfunktioner. Rakel byggs ut i Sverige fram till år 2010 och används av statliga myndigheter, landsting, kommuner och kommersiella aktörer som arbetar med allmän ordning, säkerhet och hälsa samt av Försvarsmakten. Rakel byggs ut i sju etapper och idag används radiosystemet i de tre storstadslänen Stockholm, Malmö och Göteborg.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem

Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectra Tiger används av kunder i mer än hälften av EU:s medlemsländer.

Sectras verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.