Forskningstudie visar att smärtsamma och dyra höftfrakturer kan förutsägas med enkel handröntgenbild

Ett forskarteam på Karolinska Institutet i Stockholm har gjort en studie som visar att Sectras onlinetjänst, Sectra OneScreen, utgör ett effektivt och billigt sätt att på ett tidigt stadium hitta personer i riskgruppen för osteoporos (benskörhet). Sectra OneScreen kan kombineras med rutinmässig mammografiundersökning. Studien visar att Sectra OneScreen är fullt jämförbar med andra dyrare metoder som idag används för att förutsäga höftfrakturer till följd av benskörhet, en sjukdom om drabbar varannan svensk kvinna.

Sectra OneScreen kan med fördel kombineras med mammografi då handröntgenbilden tas samtidigt som bröstbilderna och på samma röntgenutrustning. Den extra undersökningstiden blir då mindre än 30 sekunder. I studien, som publicerats i tidsskriften European Radiology, visar forskarna att denna teknik är fullt jämförbar med DXA, den etablerade ”gyllene standarden” för att förutsäga höftfrakturer.

- Genom att fånga upp personer med benskörhet och behandla dem med läkemedel kan risken för höftfrakturer minskas. Vår forskning visar att DXR är en teknik som skulle kunna användas för detta, exempelvis vid allmänna hälsokontroller, så kallad screening, eller då individen söker vård för en misstänkt hand- eller handledsfraktur, säger docent Torkel Brismar, som lett studien vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik i ett tidigare pressmeddelande från Karolinska Institutet.

Varje år inträffar cirka 18 000 höftfrakturer i Sverige. Det är framförallt kvinnor över 50 som drabbas av benskörhet. En höftfraktur är allvarlig och för många innebär den att man får svårt att leva ett självständigt liv, dessutom avlider 10-15% inom ett år i sviterna av sin fraktur. Förutom det mänskliga lidandet får ofta dessa patienter ett stort vårdbehov som leder till stora kostnader för samhället. Genom att behandla benskörheten med läkemedel kan risken för höftfraktur minskas.

- Om all mammografi i Sverige skulle kombineras med en benskörhetsanalys skulle ett antal av de 18 000 höftfrakturer som inträffar varje år i Sverige kunns undvikas vilket skulle minska mänskligt lidande och spara stora kostnader för sjukvården, säger Fredrik Agholme medicinsk expert påSectra.

Läs hela forskningsartikeln.

Läs pressmeddelandet från Karolinska Instiutet.

Dr. Torbjörn Kronander, CEO and President, Sectra AB, 0705 23 52 27

Jakob Algulin, chef för Sectras affärsområde Osteoporos, 0702 210 464

Pressrum: www.sectra.com/medical/press

Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra utvecklar och säljer IT-system och tjänster för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 400 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 70miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2011/2012 till 823 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com