Genombrott för Sectra i Saudiarabien

Ett av Saudiarabiens största universitetssjukhus och akademiska forskningscenter, King Abdul Aziz University Hospital (KAUH) i Jeddah, har valt Sectra som leverantör av system för hantering och arkivering av digitala röntgenbilder (PACS). Systemet såldes genom Attieh Medico, Sectras distributionspartner i Saudiarabien.

Saudiarabien har 26 miljoner invånare och landets regeringe gör betydande investeringar inom hälsovårdssektorn.

- Vi inledde vår satsning i Mellanöstern för ett år sedan. Ordern från detta välrenommerade universitetssjukhus är ett genombrott för vår försäljning av medicinska IT-system i Saudiarabien, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectras medicinska verksamhet.

KAUH utför fler än 100 000 röntgenundersökningar varje år. Sectra PACS kommer att öka tillgängligheten av bilder och patientinformation vilket underlättar radiologernas dagliga arbete och bidrar till en effektivare och bättre vård.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system
Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 52 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2009/2010 till 848 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.