Holland fördjupar kryptosamarbete med Sectra

Den holländska säkerhetsmyndigheten fortsätter att satsa på krypterad telefoni och beställer utveckling av Sectras Tigersystem för att täcka bredare holländska behov. Beställningen uppgår till 15 MSEK.

Den holländska säkerhetsmyndigheten och Sectra ingick redan 2004 ett samarbete gällande anpassning av Tigersystemet för nationellt holländskt bruk. Idag används Tiger XS av samtliga holländska departement och holländska försvaret. Telefonsamtal mellan ministrar, statssekreterare, tjänstemän med flera nyckelpersoner är därmed skyddade från avlyssning.

– Tiger XS uppfyller våra högt ställda krav på säkerhet och med den här beställningen fortsätter vi det framgångsrika samarbetet kring säker talkommunikation som vi har med Sectra, säger en talesman för den holländska säkerhetsmyndigheten.

– Vi har haft förmånen att samarbeta med den holländska säkerhetsmyndigheten under flera år och tillsammans fortsätter vi att ta fram marknadens säkraste och mest användarvänliga produkter för krypterad telefoni, säger Michael Bertilsson, VD på Sectra Communications.

Vartannat EU-land använder Tiger

I mer än hälften av EU:s medlemsländer används Tigerprodukter av beslutsfattare, tjänstemän och militärer för att skydda telefonsamtal mot avlyssning. Tiger XS är certifierad av EU, NATO och flera nationella ackrediteringsinstanser, vilket gör den till den säkraste produkten på marknaden för krypterad telefoni. Användarna kan välja att skydda telefonsamtal över tele-, GSM-, ISDN- och IP-nät samt via satellitsystem. Tiger XS används även för att kryptera SMS, fax och dataöverföringar.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem

Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectras Tigerprodukter används av kunder i mer än hälften av EU:s medlemsländer.

Sectras verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2007/2008 till 743 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.