Linköpings universitet inviger unikt visualiseringsbord

Hälsouniversitetet, Linköpings universitet,  är först i världen med att använda  Sectras visualiseringsbord i sin medicinska utbildning. Inför ett 60-tal gäster klippte Dekanus Johan D Söderholm bandet och invigde bordet.

- Möjligheten att interagera med virtuella kroppar ger en bättre förståelse för kroppens anatomi och funktioner, säger Johan D Söderholm. Därmed är bordet utmärkt att använda i samtliga våra sju utbildningsprogram.

Visualiseringsbordet finns på Clinicum, centrum för färdighetsträning och simulering, där studenterna tränar kliniska färdigheter i en säker och trygg miljö.

Vid invigningen berättade Anders Persson, föreståndare för CMIV som medverkat i utvecklingen av bordet, hur produkten gått från idé till verklighet.

- Visualiseringsbordet är ett utmärkt expempel på hur samarbetet mellan forskningsvärlden och företag utmynnar i produkter som blir till nytta i verkligheten, säger Anders Persson.

Visualiseringsbordet, Sectra Visualization Table, är en stor pekskärm och programvara som gör det möjligt att interagera med de tredimensionella bilder som genereras när patienter undersöks med datortomograf eller magnetresonanskamera. Genom att på olika sätt röra händerna på bordet intill de kroppsdelar man vill undersöka i detalj, kan studenterna bland annat zooma, rotera eller skära i den visualiserade kroppen utan att använda skalpell.

Sectras visualiseringsbord är utvecklat i samarbete mellan Linköpings Universitet, Center for Medical Image Science and Visualization (CMIV), Visualiseringscenter C, och The Interactive Institute.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Pia Tingström, chef för Pedagogiskt Centrum och Clinicum, 013-286695, pia.tingstrom@liu.se
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Video: www.sectra.com/medical/visualization
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra utvecklar och säljer IT-system och tjänster för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 55 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 784 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com