Möjlighet till medicinsk utbildning på distans ger Sectra order från ett av världens största universitet

Linköping – 22 oktober 2020 – Det mexikanska universitetet UNAM (Universidad Nacional Autónoma de México) kommer framöver använda sig av medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectras (STO: SECT B) molnbaserade utbildningsplattform i sin medicinska utbildning. Onlineplattformen Sectra Education Portal möjliggör interaktiv medicinsk undervisning med verkliga kliniska fall och kommer att finnas tillgänglig för tusentals studenter och lärare – oavsett om de befinner sig på campus eller studerar från annan plats.

– Vi letade efter en lösning som kan underlätta interaktivt lärande bland våra studenter. Nu under covid-19 pandemin är det viktigare än någonsin att också kunna undervisa på distans och för studenter att kunna dra nytta av onlinebaserade verktyg, säger Dr. Fajardo, dekan vid den medicinska fakulteten på UNAM och vd för ALAFEM/UDUAL (Asociación Latinoamericana y del Caribe de Facultades y escuelas de Medicina/ Unión de Universidades de América Latina y el Caribe).

UNAM är bland de högst rankade universiteten i Latinamerika i QS World University Rankings och ett av de 30 största universiteten i världen med sina cirka 360 000 studenter, varav 13 000 inom medicin. De leder också det största forskningscentret i Latinamerika samt bedriver hälso- och sjukvård på över 60 sjukhus runt om i Mexiko. Under projektets första fas kommer Sectras lösning rullas ut för ungefär 3000 studenter och så småningom kommer den att användas på olika avdelningar på universitetet för att stötta studenters lärande i olika områden och under hela sin medicinska utbildning.

Utbildningsplattformen, Sectra Education Portal, är en molnbaserad tjänst som utbildningsinstitutioner kan använda för att förbereda föreläsningar och undervisningsmaterial. De kan både använda egna utbildningsfall eller använda redan kvalitetssäkrade kliniska fall från ett bibliotek som tillhandahålls av Sectra. Lösningen möjliggör också undervisning och lärande på distans eftersom lektioner kan genomföras online och studenterna kan studera fallen på egen hand på sin dator, surfplatta eller smartphone. Under lektioner och studier på campus kommer lärare och studenter vid UNAM också att kunna använda de stora interaktiva touchskärmarna Sectra Boards och Sectra Tables.

– Våra studenter kommer nu ha möjlighet att interagera med verklig kliniska data redan under sin utbildning vilket är ett kraftfullt sätt att lära sig och förbereda sig för arbetslivet. Med Sectras lösning kommer vi också kunna samarbeta mellan våra egna fakulteter, campus, lärare och studenter på ett effektivt sätt och samtidigt vara en del av ett världsomspännande nätverk som kan dela intressanta utbildningsfall med varandra. Vi är väldigt stolta över att erbjuda den här toppmoderna tekniken till våra studenter, säger Dr. Fajardo.

– Vi är glada och hedrade över att samarbeta med UNAM för att hjälpa tusentals studenter öka sin kliniska förståelse. Vi ser ett mycket stort intresse hos ledande utbildningsinstitutioner att komplettera de traditionella utbildningsverktygen med praktisk erfarenhet av klinisk bildbehandling. Det är något som vi även ser är mycket uppskattat av eleverna, säger Johan Carlegrim, chef för affärsenheten Medicinsk utbildning på Sectra.

Lösningen såldes av Sectras distributionspartner i Mexiko, TAQ Sistemas Médicos.

Mer information om Sectra Education Portal: medical.sectra.com/product/sectra-education-portal/

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården, universitet och utbildningsinstitutioner att förbättra medicinsk utbildning samt myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2019/2020 till 1 661 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida, sectra.com.

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd, Sectra AB, tel 0705 - 23 52 27

Citat

Vi letade efter en lösning som kan underlätta interaktivt lärande bland våra studenter. Nu under covid-19-pandemin är det viktigare än någonsin att också kunna undervisa på distans och för studenter att kunna dra nytta av onlinebaserade verktyg.
Våra studenter kommer nu ha möjlighet att interagera med verklig kliniska data redan under sin utbildning vilket är ett kraftfullt sätt att lära sig och förbereda sig för arbetslivet. Med Sectras lösning kommer vi också kunna samarbeta mellan våra egna fakulteter, campus, lärare och studenter på ett effektivt sätt och samtidigt vara en del av ett världsomspännande nätverk som kan dela intressanta utbildningsfall med varandra. Vi är väldigt stolta över att erbjuda den här toppmoderna tekniken till våra studenter.
Vi är glada och hedrade över att samarbeta med UNAM för att hjälpa tusentals studenter öka sin kliniska förståelse. Vi ser ett mycket stort intresse hos ledande utbildningsinstitutioner att komplettera de traditionella utbildningsverktygen med praktisk erfarenhet av klinisk bildbehandling. Något som vi även ser är mycket uppskattat av eleverna.
Johan Carlegrim, chef för affärsenheten Medicinsk utbildning på Sectra