Nato beställer lösning från Sectra för säker kommunikation av säkerhetsklassificerad information

Haag, Nederländerna – 23 maj 2024 – Nato Communications and Information Agency (NCIA) har beställt ytterligare enheter av mobilkrypteringssystemet Sectra Tiger från det internationella cybersäkerhets- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B). NCIA har också förlängt supportavtalet med Sectra i ytterligare fem år.

– Nato har använt Sectras lösningar för avlyssningssäker kommunikation i många år och vi har samarbetat med alliansen i över 20 år. Vi är hedrade över att fortsatt få förtroendet att säkerställa utbytet av säkerhetsklassificerad information. Det är mycket viktigt för våra kunder att upprätthålla sin digitala suveränitet och denna order bekräftar att vår Sectra Tiger-lösning uppfyller de höga signalskyddskraven som uppgiften medför, säger Jeroen de Muijnck, chef för Sectra Communications BV.

Sectra Tiger är en kvantsäker mobilkommunikationslösning som används av ett stort antal organisationer i många Nato- och EU-länder. Besök Sectras webbplats för att läsa mer om våra godkända lösningar.

Jeroen de Muijnck fortsätter: – Vi ser fram emot att vidareutveckla samarbetet och fortsätta stödja organisationen med produkter som skyddar säkerhetsklassificerad information och på så sätt förbättra den effektiva digitala kommunikationen mellan olika Nato-företrädare.

Ordern på Sectra Tiger-enheterna och förlängningen av supportavtalet undertecknades under det fjärde kvartalet av Sectras räkenskapsår 2023/2024.

Sectra hjälper myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information samt sjukhus världen över att effektivisera vården. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2022/2023 till 2 351 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök Sectras hemsida.

Inom verksamhetsområdet Secure Communications utvecklas produkter och tjänster som skyddar delar av samhällets mest känsliga information och kommunikation. Erbjudandet omfattar säker röst- och datakommunikation med lösningar som är certifierade såväl nationellt som av EU och Nato, samt säkerhetsanalys och övervakning av kritiska IT-system för exempelvis el- och vattendistribution. Verksamheten bedrivs från kontor i Sverige, Nederländerna och Finland.

Jeroen de Muijnck, chef Sectra Communications BV, +31 70 302 3000

Magnus Skogberg, vd Sectra Communications AB, tel 070 735 3473
Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel 013 23 52 27

Citat

Nato har använt Sectras lösningar för avlyssningssäker kommunikation i många år och vi har samarbetat med alliansen i över 20 år. Vi är hedrade över att fortsatt få förtroendet att säkerställa utbytet av säkerhetsklassificerad information. Det är mycket viktigt för våra kunder att upprätthålla sin digitala suveränitet och denna order bekräftar att vår Sectra Tiger-lösning uppfyller de höga signalskyddskraven som uppgiften medför. Vi ser fram emot att vidareutveckla samarbetet och fortsätta stödja organisationen med produkter som skyddar säkerhetsklassificerad information och på så sätt förbättra den effektiva digitala kommunikationen mellan olika Nato-företrädare.
Jeroen de Muijnck, chef för Sectra Communications BV.