Nytt talkrypto till Europas myndigheter: Sectra Panthon skyddar alla telefonsamtal från avlyssning

Sectra lanserar talkryptot Panthon som ger Europas myndigheter möjlighet att skydda alla känsliga telefonsamtal från avlyssning. Panthon skyddar telefoni upp till säkerhetsnivån Restricted och nyheten visas för första gången på den holländska IT-säkerhetsmässan Infosecurity.nl den 4-5 november.

Avlyssning är ett reellt hot och säkerhetsmedvetandet ökar världen över. Tidigare har produkter för krypterad telefoni främst varit avsedda för att skydda hemligheter på säkerhetsnivån Secret. Idag sker en attitydförändring och efterfrågan på produkter ökar som ger alla anställda inom en myndighet möjlighet att kommunicera säkert.

Med Sectra Panthon i en vanlig smartphone blir det lika enkelt att ringa krypterade samtal som att ringa vanliga telefonsamtal. Ljudkvalitet är viktigt för Sectras användare så givetvis har Panthon samma kristallklara ljud som Sectras andra talkrypton. Krypteringen är hårdvarubaserad och läggs på ett microSD-kort som sätts i telefonen.

– Sectras talkrypton är de säkraste och mest lättanvända som finns på marknaden idag. Beslutsfattare i vartannat EU-land använder det personliga talkryptot Tiger XS för säker kommunikation av statshemligheter på nivån Secret. Nu kompletterar vi vårt erbjudande till Europas myndigheter med Panthon som ger dem möjlighet att enkelt skydda alla sina telefonsamtal från avlyssning på nivån Restricted, säger Michael Bertilsson, VD på Sectra Communications.

Lansering på Infosecurity.nl

Sectra Panthon lanseras på Infosecurity.nl som äger rum den 4-5 november i Utrecht Nederländerna. Möt Europas ledande leverantör av krypterad telefoni i monter D137.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem

Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectra Tiger används av kunder i mer än hälften av EU:s medlemsländer.

Sectras verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.