Privat norsk vårdgivare tar upp kampen mot benskörhet – en av världens dyraste och mest smärtsamma sjukdomar

Nu kan kvinnor i Oslo kombinera sin mammografiundersökning med en riskbedömning av framtida benbrott. Det är den privata vårdleverantören Unilabs som på en av sina norska kliniker nu erbjuder kvinnor den kombinerade undersökningen; ett initiativ som ökar kvinnors livskvalitet, minskar onödigt lidande och sparar stora kostnader för sjukvården genom att antalet frakturer orsakade av benskörhet minskar. Tekniken som används är Sectras onlinetjänst för analys av benskörhet.

Med Sectras metod ger en handröntgenbild ett underlag för diagnos av benskörhet. Bilden tas samtidigt som bröstbilderna vid mammografi och på samma röntgenutrustning. Den extra undersökningstiden blir cirka 40 sekunder.

Unilabs erbjuder redan kvinnor den kombinerade undersökningen på sina kliniker i Helsingborg och i Stockholm, Tumba.

- Vi upplever en ökad efterfrågan från kunder runt om i världen som ser fördelarna med att erbjuda kvinnor möjligheten att göra en bentäthetsmätning i samband med sin mammografiundersökning. Med vår metod kan vårdgivare enkelt och kostnadseffektivt hitta kvinnor i riskzonen för benskörhet och därmed ligga steget före sjukdomen, vilket kan minska mängden benbrott och spara mycket lidande för den drabbade och stora kostnader för vården, säger Jakob Algulin, ansvarig för Sectras avdelning för onlinetjänster inom Reumatologi.

Sectras onlinetjänst för analys av benskörhet används av kunder i Irland, Italien, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien och Sverige.

Hälsovård levereras på Internet
Analysen av bentäthet sker med hjälp av en patenterad teknik som kallas Digital X-ray Radiogrammetry, DXR. Studier har visat att tekniken är användbar för att hitta patienter i riskzonen för frakturer[1]. Sectra har vidareutvecklat DXR-tekniken och erbjuder idag en Internettjänst för analys av bentäthet, dxr-online. För att använda tjänsten behövs en Internetuppkoppling och en digital röntgenapparat.

Om Osteoporos
Osteoporos, det vill säga benskörhet, är en av de mest smärtsamma och kostsamma folksjukdomarna i världen. Den drabbar framför allt kvinnor, i synnerhet efter klimakteriet, och orsakar smärta och i värsta fall svåra benbrott i bland annat handled, höft eller rygg. Sjukdomen orsakas av en obalans i nedbrytning och uppbyggnaden av skelettet, vilket i sin tur kan bero på bland annat en ohälsosam livsstil, ärftliga faktorer eller av läkemedel som behandlar andra sjukdomar.Medicin och behandling som minskar risken för benskörhetsfrakturer är billig jämfört med vårdkostnaden för en patient som drabbats av fraktur. Trots detta är benskörhet en underdiagnostiserad sjukdom, eftersom det saknats kostnadseffektiva metoder för att identifiera patienter i behov av behandling.

[1] Boonen S, et al. Identifying postmenopausal women with osteoporosis … metacarpal digital X-ray radiogrammetry …. Osteoporos Int. 2005 Jan;16(1):93-100. Bouxsein ML et al. Digital X-ray Radiogrammetry Predicts Wrist, Hip, and Vertebral Fracture Risk…. Osteoporosis International 2002, 13:358-365. Bach-Mortensen et al. Digital X-ray Radiogrammetry Identifies Women at Risk of Osteoporotic Fracture: Results from a Prospective Study. Calcified Tissue International 2006, Jul;79(1):1-6.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 55 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar högteknologiska produkter inom nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 911 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com