Sectra gör storaffär med Philips Electronics

• Med anledning av affären bjuder Sectra in media, analytiker och investerare till en internationell presskonferens idag kl 11.30 på Operaterassen i Stockholm. Det går även att följa presskonferensen per telefon eller via Internet, se inbjudan nedan.

Sectra och Royal Philips Electronics har tecknat ett avtal som innebär att Philips kommer att förvärva Sectras verksamhet för utveckling och försäljning av det digitala mammografisystemet Sectra MicroDose Mammography. Kontant köpeskilling uppgår till 57,5 miljoner euro (cirka 518 Mkr) på skuldfri basis. Avtalet inkluderar även en möjlig tilläggsköpe­skilling på maximalt 12,5 miljoner euro (cirka 113 Mkr) enligt särskilt avtalade villkor.

Genom affären får Sectras affärsområde Medicinska system en tydligare inriktning mot medicinsk IT.

– Det här är en bra affär för alla parter, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB. Sectra frigör resurser och finansiella medel som kan användas till att utveckla och expandera vår betydande verksamhet inom medicinsk IT, där vi idag är bland de största företagen i världen på produkter för hantering av digitala röntgenbilder. Philips förvärvar en unik och konkurrenskraftig produkt. Sectras MicroDose-verksamhet och kunderna kommer att få nytta av de resurser och den kunskap som Philips, en av världens ledande leverantörer av röntgenutrustning, kommer att tillföra vid utvecklingen av produkterbjudandet.

Med den mammografiteknik som Sectra har utvecklat kan kvinnor genomgå undersök­ningar med halva stråldosen jämfört med om de undersöks med andra mammografisystem.

– Vår mammografiteknik kommer nu att kunna rädda ännu fler kvinnoliv eftersom Philips har ett distributionsnät som kan sprida tekniken snabbare över världen, säger Jan-Olof Brüer.

Affären omfattar den del av Sectras verksamhet som är kopplad till produkten Sectra MicroDose Mammography, exklusive Australien och Nya Zeeland där Sectra kommer att fortsätta sälja Sectra MicroDose Mammography genom ett separat distributionsavtal med Philips.

I verksamheten ingår bolaget Sectra Mamea AB och relaterad verksamhet i Sectras sälj- och serviceorganisation. Cirka 110 medarbetare kommer att bli en del av Philips organisation från tillträdesdagen. Sectra Mamea AB omsatte det senaste verksamhetsåret 127 Mkr. Affären kommer att få en positiv inverkan på Sectrakoncernens rörelseresultat under innevarande verksamhetsår och beräknas, exklusive möjlig tilläggsköpeskilling, generera en bokföringsmässig reavinst för Sectra om cirka 300 Mkr efter skatt. Tilläggsköpeskilling utfaller om särskilt avtalade villkor uppfylls under en period av fem år från första kalenderkvartalet efter tillträdesdagen. Affären är föremål för vissa avtalsmässiga villkor och andra villkor för slutförandet av avtalet. Tillträde bedöms ske under tredje kalenderkvartalet 2011.

Fokus på medicinsk IT

Sectras affärsområde Medicinska system har cirka 530 medarbetare och omsatte 831 Mkr verksamhetsåret 2010/2011. Radiologisk IT, som är Medicinska systems största produktområde, stod för 85 procent av omsättningen.

Genom affären får vi en tydligare inriktning mot medicinsk IT där vi har vår kärnkompetens. Vi kommer att fortsätta arbeta med det vi är bäst på; att förse våra kunder med IT-lösningar som effektiviserar sjukvården, optimerar produktionen och bidrar till bättre vårdkvalitet, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectras affärsområde Medicinska system.

Medicinska system kommer att fokusera på fortsatt lönsam tillväxt inom medicinsk IT, där IT-system för hantering av mammografibilder kommer att fortsätta vara en av huvudsatsningarna.

Denna information är sådan som Sectra AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 juni 2011, kl 08:00.

FRÅGOR & SVAR

På Sectras hemsida finns ytterligare information om affären och hur den påverkar Sectras kunder, verksamhet och finansiella ställning. Informationen är på engelska:

INBJUDAN TILL PRESSKONFERENS

Sectra bjuder in media, analytiker och investerare till en internationell presskonferens idag, måndagen den 27 juni kl 11.30, på Operaterrassen i Stockholm. Anmälan görs på www.financialhearings.com eller via e-post till hearings@financialhearings.com. Det går även att delta live via Internet på Financial hearings hemsida och Sectras hemsida  eller via telefon 08-5051 3792, kod: 3314184.

Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB och Torbjörn Kronander, VD för Sectras verksamhet Medicinska system kommer att medverka vid presskonferensen som hålls på engelska. Efter presentationerna ges möjlighet till frågor.

Helena Pettersson, Chief Investor and Press Relations Officer Sectra AB, telefon 0706-27 52 04

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 55 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar högteknologiska produkter inom nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 911 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com