Sectra levererar VNA-lösning till Nya Zeeland

Sectra har fått uppdraget att leverera ett nationsövergripande leverantörsoberoende bildarkiv (VNA) och ett radiologiskt IT-system (PACS) för digital mammografi i  Nya Zeeland.

Sectras IT-lösning kommer att öka tillgängligheten och förenkla kommunikationen av medicinska bilder inom och mellan de kliniker som ingår i det nationella screeningprogrammet för mammografi i Nya Zeeland. Detta underlättar radiologernas dagliga arbete och bidrar till en effektivare och bättre vård.

Sammantaget utför mammografikliniker i Nya Zeeland cirka 250.000 undersökningar per år fördelat på åtta huvudmän.

- Ökat kostnadstryck inom sjukvården har lett till en allt större efterfrågan på konsoliderade IT-lösningar, säger Jan Wolffram, ansvarig för Sectra i Australien och Nya Zeeland. Sectra har lång erfarenhet av att leverera dessa typer av lösningar och åtnjuter stort förtroende på marknaden, vilket bekräftas av detta avtal.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD, och chef för Sectras affärslinje Radiology IT, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra utvecklar och säljer IT-system och tjänster för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 400 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 70 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2012/2013 till 817 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com