Sectra MicroDose Mammography godkänd för försäljning i USA

Amerikanska kvinnor får nu samma möjlighet som miljoner europeiska kvinnor redan har, att genomgå mammografiundersökningar med halva stråldosen. Det blev klart när det amerikanska läkemedelsverket, FDA, godkände det svenska IT- och medicinteknikföretaget Sectras digitala mammografisystem, Sectra MicroDose Mammography.

– Godkännandet är en milstolpe, nu kan vi äntligen aktivt börja marknadsföra och sälja vårt unika mammografi system i USA, säger Jesper Söderqvist. På den här marknaden säljs det 100 mammografisystem varje månad och den är en av flera nya marknader som ska bidra till vår tillväxt de kommande åren.

Sectra MicroDose används i de flesta större mammografiprogram i Europa och bidrar till att minska stråldosen vid mammografi i Sverige[1] och i ytterligare 17 europeiska länder samt i Australien, Nya Zeeland och Japan. Systemet fick nyligen också regulatoriskt godkännande i Kanada och Ryssland.

– Hittills har de digitala mammografisystem som används i USA bara marginellt lyckats reducera stråldosen jämfört med äldre filmbaserade system. Med vårt system har amerikanska mammografikliniker möjlighet att undersöka kvinnor med halva stråldosen, säger Jesper Söderqvist, VD för Sectras mammografiverksamhet.

Förbättrad cancerdiagnostik med fotonräknande teknik
Sectra MicroDose Mammography ger läkare bättre möjlighet att ställa rätt diagnos, trots att kvinnan exponeras för endast hälften av stråldosen jämfört med andra digitala eller filmbaserade mammografisystem. En jämförande studie av mammografisystem som används i Irland indikerar bättre cancerdiagnostik med Sectra MicroDose jämfört med de mammografisystem som finns tillgängliga i USA. Studien presenterades på den Europeiska röntgenkongressen ECR i mars.

Sectras fotonräknande detektorteknik är nyckeln till att stråldosen kan minskas betydligt, utan att påverka den höga bildkvalitet som krävs för att läkare ska kunna ställa rätt diagnos vid mammografi. Sectra MicroDose är den första fotonräknande röntgenutrustningen som har godkänts av FDA.

Information i detta pressmeddelande är sådan som Sectra AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 maj, 2011 kl 08:00.

[1] Se studie publicerad 2010 av Strålsäkerhetsmyndigheten i Sverige, ”Patientdoser från röntgenundersökningar i Sverige – utveckling från 2005 till 2008”, http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Publikationer/Rapport/Stralskydd/2010/201014/

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 52 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar högteknologiska produkter inom nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2009/2010 till 848 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com