Sectra och stor internationell protesleverantör inleder samarbete för att förbättra ortopedisk kirurgi

IT-och medicinteknikföretaget Sectra och protestillverkaren Zimmer har tecknat ett samarbetsavtal. Genom samarbetet kommer Zimmer att erbjuda Sectras onlinetjänst för effektiv planering av ortopediska ingrepp till kunder i ett antal europeiska länder.

– Genom att samarbeta med partners som har omfattande nätverk och hög marknadsandel kan Sectra expandera sin ortopediska verksamhet, säger Hanna Eriksson, chef för Sectras affärsområde för ortopedi.

Avtalet med Zimmer är ett viktigt steg i Sectras strategi för att expandera försäljningen av onlinetjänster, men förväntas få begränsad finansiell effekt på Sectras medicinska verksamhet innevarande räkenskapsår.

Fördelar med digital planering av protesoperationer
Med Sectras onlinetjänst, Sectra Preop Online, kan ortopediska kirurger planera för olika scenarier i förväg och se till att rätt protes är tillgänglig. Tjänsten ger ortopeden möjlighet att i detalj planera sina operationer i en digital miljö för bästa slutresultat.

Sectra är marknadsledande inom ortopedisk planering och företagets digitala planeringsverktyg kan användas för att planera alla typer av proteskirurgi samt traumaoperationer. Produkten säljs i första hand som en onlinetjänst som fungerar oavsett vilken PACS-leverantör kunden använder. Sectra Preop Online förbättrar kvaliten i vården genom att öka precisionen vid planering av ortopediska ingrepp, vilket minskar risken för komplikationer efter operationen.

Fakta om proteskirurgi
Fler än 151 miljoner människor i världen lider av osteoartrit (artros), som är den vanligaste orsaken till höft- och knäproteskirurgi. 2011 genomfördes cirka tre miljoner höft-och knäledsoperationer i världen[1]. En siffra som förväntas stiga i takt med en åldrande befolkning och förändrad livsstil.

[1] https://www.orthoworld.com/

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra utvecklar och säljer IT-system och tjänster för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 400 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 55 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2011/2012 till 823 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com