Sectra och Unilabs utökar samarbetet med nytt avtal för två länder

Linköping, 22 december 2015 - Sectra (STO: SECT B) har tecknat ett nytt 6-årigt avtal med Unilabs, en ledande vårdgivare inom radiologi och laboratoriemedicin i Norden. Avtalet innefattar Sectras IT-lösning för hantering och lagring av röntgenbilder och patientinformation (PACS och RIS) till Unilabs svenska och norska verksamheter. Sectras IT-lösning ökar tillgängligheten och förenklar kommunikationen av medicinska bilder inom och mellan sjukhus, vilket underlättar radiologernas dagliga arbete och bidrar till en effektivare och bättre vård. Ordervärdet uppgår till cirka 60 miljoner kronor.

Unilabs använder sedan tidigare Sectras IT-lösning för hela sin svenska verksamhet. Nu väljer Unilabs att förnya det svenska avtalet och samtidigt utöka det till att omfatta verksamheten i Norge.

– Vi tar hand om ett stort antal patienter i vår verksamhet vilket ställer krav på säkra, stabila och lättanvända system, säger Jan Hörnström, Affärsområdeschef Unilabs Radiologi. Med Sectra kan vi hålla hög kvalitet i våra tjänster och svara upp mot våra kunders förväntningar.

Fokus på cancervård

De flesta patienter genomgår en röntgenundersökning som ett led i diagnos och behandling av sin sjukdom eller skada. Det innebär att möjligheten att enkelt och effektivt hantera röntgenbilder, och kommunicera dessa till personal på andra vårdenheter, har stor betydelse för kvaliteten på den vård som ges till patienterna.

För att vårdgivare ska kunna ge en bättre, snabbare och mer patientcentrerad vård erbjuder Sectra system och tjänster för sammanhållen hantering och lagring av alla typer av medicinska bilder. I första hand för stora bilddiagnostiska enheter såsom radiologi, mammografi och patologi men även inom andra avdelningar där medicinskt bildmaterial används. Medicinska bilder för cancerdiagnostik går som en röd tråd genom Sectras erbjudande.

Om Unilabs verksamhet

Unilabs verksamheter inom laboratoriemedicin och radiologi är i dag en naturlig del av vårdkedjan. Unilabs möter patienter och kunder på sjukhus, närakuter, primärvårdslaboratorier och fristående mottagningar. Årligen genomför Unilabs i Sverige och Norge ungefär 1 miljon radiologiundersökningar och omkring 13 miljoner laboratoriemedicinska analyser. Unilabs bedriver verksamhet i 12 länder och har totalt 5 000 medarbetare, varav drygt 900 arbetar i Sverige och 280 i Norge.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD Sectra AB och VD Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10

Pressbilder: http://flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinsk IT och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2014/2015 till 961 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

Vi tar hand om ett stort antal patienter i vår verksamhet vilket ställer krav på säkra, stabila och lättanvända system. Med Sectra kan vi hålla hög kvalitet i våra tjänster och svara upp mot våra kunders förväntningar.
Jan Hörnström, Affärsområdeschef Unilabs Radiologi