Sectra presenterar säkerhetslösning för Androidtelefoner

Sectra tar nästa steg för att möta sina användares önskemål om att kommunicera säkert med olika modeller av smartphones och läsplattor. Detta möjliggörs av att Sectras säkerhetslösning för mobil IP-telefoni, Sectra Panthon, implementeras på teknikplattformen Android. Kunderna kan få leverans redan under första halvåret 2012.

– I mycket nära samarbete med våra kunder och slutanvändare vidareutvecklar vi våra produkter för att kunna erbjuda effektiva och framtidssäkra lösningar som möter såväl dagens som morgondagens behov av säker kommunikation, säger Michael Bertilsson, VD för Sectras affärsområde Avlyssningssäkra kommunikationssystem.

Sectra Panthon är en säkerhetslösning för mobil IP-telefoni som fungerar bra i både äldre så kallade 2G och nyare 3G-nätverk, vilket möjliggör säker kommunikation i princip överallt. Säkerhetslösningen är hårdvarubaserad i form av ett speciellt microSD-kort som installeras i telefonen. Den har under året fått säkerhetsgodkännanden av den holländska säkerhetsmyndigheten, EU och NATO.

Sectras samarbete med kunder och nationella säkerhetsmyndigheter i många länder har lett fram till att företagets olika lösningar för säker kommunikation idag används i 17 europeiska länder, inom EU och NATO. Användarna är beslutsfattare och tjänstemän inom myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner, exempelvis kommuner, landsting, polis, tull, räddningstjänst och kustbevakning. Gemensamt för dessa är att de måste använda säkerhetsgodkända produkter och behöver kunna kommunicera säkert samt har höga krav på flexibilitet och rörlighet.

Besök Sectra i monter A:32 på mässan om Samhällssäkerhet i Kista, 16-17 november, 2011.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Sectra utvecklar och levererar effektiva lösningar för säker kommunikation till myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är säkerhetsgodkända såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för kommunikation som ger en säker och stabil värld.

Sectra grundades 1978 och koncernens verksamhetsområden omfattar högteknologiska produkter inom nischerna avlyssningssäkra kommunikationssystem och medicinska system. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 784 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.se