Sectra prisas för innovativ teknik inom ortopedi – tilldelas Annual Spine Technology Award

Linköping – 29 september, 2021 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har tillsammans med kliniska samarbetspartners tilldelats en utmärkelse för sin tjänst för postoperativ uppföljning, Sectra Implant Movement Analysis. Utmärkelsen delas ut av RRY Publications LLC and Orthopedics This Week som uppmärksammar Sectra för innovativ teknik utvecklad för att förbättra vårdstandarden för patienter med ryggradssjukdomar. Priset delas ut vid det 36:e årsmötet för North American Spine Society (NASS) i Boston, USA.

Sectra Implant Movement Analysis (IMA) är en tjänst som med hög precision visualiserar rörelsen av lösa implantat hos patienter med hjälp av datortomografibilder. Detta gör att kirurgen bättre kan bestämma vilket tillvägagångssätt som bäst hjälper patienten och därmed undvika onödiga och riskfyllda operationer om det visar sig att patientens implantat inte sitter löst.

– Den här utmärkelsen är frukten av ett nära samarbete mellan industri, forskning och vården. Sectra IMA bygger på idéer som utvecklats vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset av ett team som leddes av den nu framlidne professorn Lars Weidenhielm. Som ett resultat av samarbetet kan Sectra idag erbjuda ryggkirurger ett verkligt kliniskt värde, öka effektiviteten i hälso- och sjukvården och därmed bidra till bättre vård för patienter, säger Olof Sandberg, senior forskare på Sectra.

Hittills har Sectra IMA introducerats för höft- och ryggpatienter i Sverige och Nederländerna. I Sverige har över 400 kliniska undersökningar genomförts.

– Vi arbetar nu med att utöka tjänstens användningsområde med stöd för att analysera knäproteser som är ett viktigt fokusområde för att minska onödiga lidande hos patienter, fortsätter Olof Sandberg.

Läs mer om Sectra IMA eller besök ett av våra kommande event för att lära dig mer.

Om Spine Technology Awards
Spine Technology Awards lyfter fram de bästa nya teknikerna, teknikteamen och innovatörerna inom ryggkirurgi under 2021 och belönar på samma gång framstående innovationer. Avsikten med Spine Technology Awards är ett större erkännande för föredömliga och innovativa produkter för ryggkirurgi och de teknikteam och innovatörer som skapar dem.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2020/2021 till 1 632 MSEK. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök Sectras hemsida.

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd, Sectra AB, tel 0705 - 23 52 27

Citat

Den här utmärkelsen är frukten av ett nära samarbete mellan industri, forskning och vården. Sectra IMA bygger på idéer som utvecklats vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset av ett team som leddes av den nu framlidne professorn Lars Weidenhielm. Som ett resultat av samarbetet kan Sectra idag erbjuda ryggkirurger ett verkligt kliniskt värde, öka effektiviteten i hälso- och sjukvården och därmed bidra till bättre vård för patienter.
Olof Sandberg, senior forskare på Sectra