Sectra tar hem norsk order värd 57 miljoner

IT- och medicinteknikföretaget Sectra har fått förtroendet att leverera en komplett IT-lösning för radiologi till Norges nordligaste sjukvårdsregion, Helse Nord.  Med Sectras lösning kommer de elva sjukhusen som ingår i regionen att dela patientinformation och röntgenbilder. Detta underlättar effektivt utnyttjande av resurser och ökar förutsättningarna för en god och säker vård. Helse Nord har tecknat ett fyraårigt avtal med Sectra, med option på förlängning. Ordervärdet uppgår till 57 miljoner svenska kronor.

Genom avtalet levererar Sectra sin helhetslösning för hantering av patientinformation och digitala röntgenbilder (RIS/PACS) och planering av ortopediska ingrepp. Lösningen integreras med övriga IT-system på sjukhusen, exempelvis journalsystem.

Med hjälp av Sectras system kommer sjukhusen inom Helse Nord att konsolidera de elva röntgenavdelningarna till en verksamhet. Installationen av Sectras helhetslösning kommer att effektivisera de arbetsprocesser som är kopplade till röntgenverksamheten och öka tillgängligheten av röntgenbilder och patientinformation över hela regionen.

– Avtalet med Helse Nord bekräftar vår förmåga som  leverantör av stora och komplexa IT-lösningar för vården, något som allt oftare efterfrågas av våra kunder, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectras medicinska verksamhet. Vårt samarbete ger Helse Nord de bästa förutsättningarna att fortsätta utnyttja avancerad IT för att leverera vård med hög kvalitet till den mycket stora och glest befolkade regionen.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Sectra AB (publ) kan vara skyldig att offentliggöra i enlighet med Värdepappersmarknadslagen. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 17 maj 2011 kl 08:00 (CET).

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 55 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar högteknologiska produkter inom nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2009/2010 till 848 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com