Sectra tar steget in på den ryska marknaden med nytt samarbetsavtal

Sectra har tecknat ett distributionsavtal med McBrothers, ett ledande medicinteknikföretag baserat i S:t Petersburg i Ryssland. Genom samarbetsavtalet blir McBrothers distributör av Sectras IT-system för lagring och hantering av röntgenbilder och Sectras digitala mammografilösning, Sectra MicroDose Mammography, i västra Ryssland.

– Det är rätt tidpunkt för Sectra att ta steget in på den ryska marknaden nu när den ryska staten gör stora investeringar inom hälsovårdssektorn, säger Lars Wettergren, global partneransvarig för radiologiska IT-system på Sectra.

McBrothers representerar ett antal internationellt erkända företag med ett brett sortiment av tekniskt avancerad medicinsk utrustning.

– Det finns en snabbt växande efterfrågan på effektiva IT-lösningar på det medicinska området och på digitala mammografisystem i Ryssland. Tack vare avtalet med Sectra kommer vi att kunna erbjuda våra kunder internationellt välbeprövade lösningar som bidrar till att öka effektiviteten i deras verksamhet och en mammografilösning med bara hälften så hög stråldos som konkurrerande system, säger Andrej Kozadaev, chef för McBrothers.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 55 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar högteknologiska produkter inom nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 911 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com