Sectra Tiger godkänd till NATO SECRET

Haag, Nederländerna – 16 februari, 2017 – NATO godkänner den holländska krypterade mobiltelefonen Sectra Tiger/S 7401 till nivån NATO SECRET. Lösningen uppfyller därmed de strikta krav på säkerhet som ställs inom NATO-organisationen för kommunikation av sekretessklassad information. Lösningen är sedan tidigare godkänd av EU för nivån EU SECRET. Därmed har två av de tongivande aktörerna för internationell samverkan godkänt lösningen vilket ger ökade möjligheter för pan-europeisk säker dialog, exempelvis för krisberedskap.

För myndigheter, försvarsorganisationer och samhällskritiska funktioner kan möjligheten att överföra information snabbt och säkert, utan risk för avlyssning, vara livsavgörande. Sectra Tiger/S 7401 ger ett mycket högt skydd mot avlyssningsattacker, till och med från andra staters underrättelsetjänster, och är en unik krypteringslösning som är godkänd för mobil och fast kommunikation till nivån NATO SECRET.

Tack vare Sectras samarbete med kunder och nationella säkerhetsmyndigheter i flertalet länder har Sectras olika lösningar för säker kommunikation nu levererats till fler än hälften av EUs medlemsländer, för nationellt bruk samt i EU- och NATO-sammanhang. Användarna är regeringstjänstemän, befattningsmän inom diplomatkåren, beslutsfattare inom försvar och samhällsfunktioner samt militär personal i fält. Gemensamt för dessa är att de använder säkerhetsgodkända produkter för att kunna kommunicera säkert och att de har höga krav på flexibilitet och mobilitet.

Om Sectra Tiger/S 7401
Sectra Tiger/S 7401 är utvecklad av Sectra under ledning av den Holländska säkerhetsmyndigheten (NL-NCSA). Den krypterade mobiltelefonen Sectra Tiger/S 7401 utgör toppskiktet av ett ekosystem av säkerhetsgodkända produkter för avlyssningssäker kommunikation. Inom systemet ryms även lösningar för säker smartphone-användning och säker fast telefoni. Med hjälp av Sectra Tiger Ecosystem kan en organisation tilldela säkra kommunikationslösningar efter individens kommunikations- och skyddsbehov och ändå säkerställa att alla kan kommunicera med alla.

Sectra Tiger/S 7401 möjliggör även säker kommunikation mellan olika säkerhetsdomäner. Därmed kan användaren kommunicera säkert med kollegor i NATO, EU och sina respektive nationella nätverk, med en och samma telefon, vilket är unikt inom kryptoindustrin.

Ladda ner pressfoton på http://communications.sectra.com/news-and-media/image-bank

Simo Pykälistö, vd Sectra Communications AB och vice vd Sectra AB,

tel +46 (0)703 51 53 03
Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 27

Sectra utvecklar och levererar effektiva lösningar för säker informationsöverföring till myndigheter, försvar och samhällsfunktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för säker kommunikation som bidrar till en trygg och stabil värld.

Världen behöver effektivare hälsovård och ökad säkerhet i samhällets kommunikations- och IT-system. Sectra spelar en nyckelroll i att tillgodose dessa behov. Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården samt myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2015/2016 till 1073 Mkr. Sectra (STO: SECT B) är noterat på NASDAQ Stockholm. För mer information besök www.sectra.se