Sectras bokslutskommuniké 2010/2011: Sectra växer och investerar för framtiden

IT- och medicinteknikföretaget Sectras nettoomsättning ökade med 7,4 procent till 910,9 Mkr (848,4) för verksamhetsåret 2010/2011, en följd av utvidgade affärer med befintliga kunder och genombrott i nya länder. Verksamhetsårets viktigaste milstolpe är att mammografisystemet Sectra MicroDose Mammography godkändes av amerikanska myndigheten FDA.

– I USA kommer vi inledningsvis att marknadsföra och sälja Sectra MicroDose Mammography i egen regi. Därefter ser vi fram emot att samarbeta med en eller flera partners som kan hjälpa oss att erövra den amerikanska marknaden, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB.

Rörelseresultatet för verksamhetsåret uppgick till 8,2 Mkr (34,2), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 0,9 procent (4,0). Resultatet efter finansnetto uppgår till -8,1 Mkr (23,5). Valutakursförändringar påverkar koncernens finansiella poster med -18,3 Mkr (-9,3).

– Produktdivisionen mammografi har vuxit med 35 procent det senaste året, men vårt resultat fortsätter att påverkas av produktdivisionens underskott och den starka svenska valutan, säger Jan-Olof Brüer. För att bevara och öka vår konkurrenskraft med en relativt högt värderad svensk valuta arbetar vi med att sänka våra kostnader i samband med produktion, installation och uppgraderingar samt med att bredda produktutbudet till befintliga kunder.

För verksamhetsårets fjärde kvartal uppgår Sectrakoncernens nettoomsättning till 228,2 Mkr (255,4). Rörelseresultatet uppgår till 6,5 Mkr (20,2), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 2,8 procent (7,9). Resultatet efter finansnetto uppgår för kvartalet till 1,7 Mkr (16,6).

Sectras starka kassa och balansräkning ger bolaget förutsättningar att fortsätta investera för framtiden. Verksamhetsår 2010/2011 präglas av det pågående arbetet med att uppgradera kunder till den nya produktgenerationen Sectra PACS, genombrott på marknaden för radiologisk IT i Saudiarabien och på mammografimarknaden i Kanada, regulatoriska godkännanden för Sectras mammografiprodukt i nya länder samt introduktion av nya produkter som exempelvis visualiseringsbordet. Sectra har även tecknat ramavtal med EU-rådet för säker telefoni och lanserat en ny modell av den säkra mobiltelefonen Tiger. De nya produkterna och myndighetsgodkännandena breddar Sectras marknad och stärker bolagets möjlighet att framöver uppnå koncernens resultat- och tillväxtmål.

– Vår växande kundbas genererar kontinuerligt nya affärer och de långsiktiga kundrelationerna är vår viktigaste framgångsfaktor. Vi utökar ständigt våra erbjudanden med nya produkter och tjänster som kan effektivisera dessa kunders vardag och bidra till vår expansion, säger Jan-Olof Brüer.

Bokslutskommunikén kan laddas ner från Sectras hemsida.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med Värdepappersmarknadslagen. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 24 maj 2011 kl 08:00 (CET).

Presentation av bokslutskommunikén

Sectras koncernchef presenterar rapporten för analytiker, investerare och media idag kl 12:00 på Operaterassen i Stockholm. Det finns även möjlighet att följa presentationen online via Sectras hemsida www.sectra.se.

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Sectras verksamhet

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter inom nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 911 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.