Sectras delårsrapport för första halvåret 2011/2012: Reavinst lyfter Sectras resultat

IT och medicinteknikföretaget Sectra redovisar inklusive verksamhet under avveckling ett resultat efter skatt på 340,0 Mkr för halvårsperioden maj – oktober 2011. I resultatet ingår en preliminär reavinst om 322,6 Mkr från Sectras försäljning av MicroDose-verksamheten som slutfördes under andra kvartalet.

Sectras nettoomsättning för halvårsperioden uppgick till 388,5 Mkr. I beloppet ingår en engångspost om 30 Mkr som är hänförlig till avvecklingen av den avyttrade MicroDose-verksamheten. Justerat för engångsposten uppgick omsättningen till 358,5 Mkr (385,7). Resultatet efter finansnetto uppgick till 65,3 Mkr. Engångsposten ökade resultatet med 25 Mkr. Exklusive effekten av engångsposten ökade resultatet med 16,8 procent till 40,3 Mkr (34,5), vilket motsvarar en vinstmarginal på 11,2 procent (8,9). Orderingången ökade med 31,2 procent till 381,4 Mkr (290,8) jämfört med motsvarande period föregående år.

– Det internationella konjunkturläget och den statsfinansiella situationen i många länder gör att affärer tar längre tid att genomföra eller helt uteblir i vissa länder. Trots det tuffare ekonomiska klimatet har båda våra affärsområden ökat orderingången med över 30 procent jämfört med motsvarande period föregående år, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB.

Sectras orderingång för andra kvartalet ökade med 54,8 procent till 190,6 Mkr (123,1). Bolagets nettoomsättning uppgick under kvartalet till 219,2 Mkr och resultatet efter finansnetto till 49,1 Mkr. Exklusive engångsposten uppgick Sectras nettoomsättning till 189,2 Mkr (212,9) och resultatet efter finansnetto till 24,1 Mkr (21,6). Vinstmarginal exklusive engångsposten uppgick till 12,7 procent (10,1).

Under andra kvartalet har Sectras styrelse fastställt ny utdelningspolicy. Dessutom har en extra bolagsstämma i enlighet med styrelsens förslag fattat beslut om en engångsöverföring av 5 kr per aktie till Sectras aktieägare.

Efter MicroDose-affären är vår likviditet högre än vad vi bedömer krävs för den framtida utvecklingen av Sectras verksamhet och, i linje med vår nya utdelningspolicy, har den extra bolagsstämman beslutat att överföra 184 miljoner kronor till Sectras aktieägare, säger Jan-Olof Brüer.

Sectras soliditet ska enligt bolagets finansiella mål uppgå till minst 30 procent, vilket den med god marginal kommer att göra även efter att det beslutade inlösenprogrammet är genomfört.

Presentation av kvartalsrapporten

Sectras koncernchef presenterar delårsrapporten för analytiker, investerare och media idag kl 12:00 på Operaterrassen i Stockholm. Det finns även möjlighet att följa presentationen online via Sectras hemsida www.sectra.se.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med Värdepappersmarknadslagen. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 6 december 2011 kl 08:00 (CET).

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter inom nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 784 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMXStockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.