Sectras delårsrapport för första kvartalet: Sectra slutför mammografiaffär

IT och medicinteknikföretaget Sectras resultat efter finansnetto för bolagets första kvartal, maj – juli 2011, ökade med 25,6 procent till 16,2 Mkr (12,9). Det motsvarar en vinstmarginal på 9,6 procent (7,5). Koncernen redovisar ett rörelseresultat på 6,5 Mkr (9,0) och nettoomsättningen uppgick till 169,3 Mkr (172,8). Orderingången ökade med 13,8 procent till 190,8 Mkr (167,7).

Det redovisade utfallet avser Sectras kvarvarande verksamheter, det vill säga det exkluderar Sectras modalitetsverksamhet inom digital mammografi som har förvärvats av Royal Philips Electronics. Avtalet tecknades i juni och Philips övertog verksamheten den 31 augusti då affären slutfördes. Kontant köpeskilling på skuldfri basis uppgick till 57,5 miljoner euro. Avtalet inkluderar en tilläggsköpeskilling på 12,5 miljoner euro som utfaller efter fem år om särskilt avtalade villkor uppfylls.

– Den unika lågstrålande mammografiteknik som vi utvecklat och introducerat på marknaden kommer att få en bred internationell spridning till nytta för många kvinnor. Utöver reavinst ger affären med Philips ett positivt bidrag till koncernens operativa resultat innevarande år, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB.

I USA har osäkerheten kring budgetbesparingar för närvarande en dämpande effekt på marknaden. Sectra upplever bland annat att försäljningsprocessen tar längre tid än tidigare, vilket förskjuter beställningar av nya projekt.

– Den ekonomiska utvecklingen är avgörande för storleken på våra kunders investeringar. Budgetbesparingar drabbar våra kunder inom sjukvården såväl som myndigheter och försvar. Sectras produkter och tjänster behövs dock för att effektivisera och spara kostnader i kundernas verksamhet, vilket i det längre perspektivet innebär fortsatt tillväxt på våra marknader, säger Jan-Olof Brüer.

Genom affären med Philips får Sectra större möjligheter och ökade resursers att expandera kvarvarande verksamheter.

Vi har en stor andel löpande intäkter från befintliga kunder, både merförsäljning och långa avtal för produkter, tjänster, support och uppgraderingar. Dessa kunder är en bra bas för den fortsatta expansionen. Ökad försäljning av system, produkter och tjänster, tillsammans med det arbete vi genomför för att effektivisera installationer och uppgraderingar av våra medicinska system, är avgörande för att nå vårt vinstmål på 15 procent.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med Värdepappersmarknadslagen. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 6 september 2011 kl 08:00 (CET).

Presentation av kvartalsrapporten

Sectras koncernchef presenterar rapporten för analytiker, investerare och media idag kl 12:00 på Operaterrassen i Stockholm. Det finns även möjlighet att följa presentationen online via Sectras hemsida www.sectra.se.

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Sectras verksamhet

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter inom nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 784 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.