Sectras delårsrapport maj-oktober 2014: Starkt första halvår

• IT- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B) uppnår koncernens finansiella mål för stabilitet, lönsamhet och vinsttillväxt under första halvåret 2014/2015.
  • Orderingången ökade med 56,3 procent till 632,4 MSEK (404,6).
  • Nettoomsättningen ökade 20,9 procent till 451,5 MSEK (373,6). Försäljning och licensiering av patent inom Business Innovation under det första verksamhetskvartalet har påverkat omsättning och rörelseresultat positivt med 16,3 MSEK. Exklusive denna post ökade nettoomsättningen med 16,5 procent till 435,2 MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade 75,5 procent till 76,0 MSEK (43,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 16,8 procent (11,6). Exklusive licensieringen/försäljningen av patent ökade rörelseresultatet med 37,9 procent till 59,7 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 13,7 procent.
  • Kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till 55,7 MSEK (50,2).

Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB, kommenterar

– Vi redovisar god lönsamhet och tillväxt under första halvårsperioden 2014/2015. För första gången sedan våra tre finansiella mål fastställdes för 1,5 år sedan överstiger Sectras genomsnittliga tillväxt 10 procent för rörelseresultat per aktie över en femårsperiod. Därmed uppnår vi samtliga finansiella mål för stabilitet, lönsamhet och vinsttillväxt.

– Det finns flera anledningar till den positiva utvecklingen, men den mest väsentliga är nöjda kunder. Det bekräftas runt om i världen av egna såväl som externa utvärderingar att våra kunder är nöjda med Sectra som leverantör, något som är avgörande för all långsiktig tillväxt.

– Under första halvåret har vi haft försäljningsframgångar i Skandinavien, USA och Storbritannien som är våra enskilt största marknader. Orderingången innehåller bland annat flera omfattande och långsiktiga kundkontrakt. De långa avtalen bidrar till en stabil utveckling för koncernen, där återkommande intäkter idag står för mer än hälften av nettoomsättningen. På kort sikt har dock dessa avtal liten effekt på koncernens omsättningstillväxt och kan inledningsvis komma att belasta resultatet de närmaste 6-12 månaderna även om den långsiktiga affären är positiv. Med hög kundnöjdhet, stor andel långa kundkontrakt och långsiktiga investeringar i produkter och tjänster har Sectra goda förutsättningar att fortsätta driva utvecklingen av effektiva lösningar som kan förbättra människors livskvalitet, minska samhällets vårdkostnader och bidra till ett säkrare samhälle.

Hela delårsrapporten finns bifogad.

Telefonkonferens för presentation av delårsrapporten

med VD Torbjörn Kronander och CFO Simo Pykälistö

Tid: 9 december 2014 kl. 09:30

För att delta ring in på:

Sverige +46 851999352
Storbritannien +44 2076602079
USA +18557161592

Presentationen hålls på engelska och kan följas online via: http://media.fronto.com/cloud/sectra/141209/. En inspelad version finns efteråt tillgänglig på Sectras hemsida www.sectra.se/irwebcast.

Informationen i denna rapport är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 9 december 2014 kl 08:00 (CET).

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 27
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinsk IT och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2013/2014 till 853 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se