Sectras niomånadersrapport för perioden maj 2008 – januari 2009: Sectra fortsätter växa, digital mammografi fördubblades på ett år

IT och medicinteknikföretaget Sectras nettoomsättning för tredje kvartalet ökade med 20 procent till 226,1 Mkr (189,3) jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Vinsten efter finansnetto ökade 10 procent till 15,8 Mkr (14,4), vilket motsvarar en vinstmarginal på 7 procent (8). Orderingången uppgick till 217,0 Mkr (458,9).

För niomånadersperioden ökade koncernens nettoomsättning med 16 procent till 599,5 Mkr (518,4). Vinsten efter finansnetto ökade 71 procent till 64,0 Mkr (37,4), vilket motsvarar en vinstmarginal på 11 procent (7). Orderingången ökade 10 procent till 942,0 Mkr (858,3).

– Fler kunder, medarbetare och samarbetspartners har bidragit till att vi fortsatt växa internationellt, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB. Marknaderna för medicinska system är emellertid inte opåverkade av det globala konjunkturläget, men det är mycket svårt att bedöma hur kundernas efterfrågan kommer att påverkas på kort sikt. För att möta efterfrågan när den tar fart igen håller vi fast vid våra långsiktiga satsningar på att bygga ut distributionskanalerna internationellt.

Inom affärsområdet Medicinska system är det produktdivisionen Mammografi som haft högsta tillväxten innevarande verksamhetsår. Ökad produktionskapacitet och utbyggnad av distributionskanalerna för mammografisystemet Sectra MicroDose Mammograpy är prioriterade aktiviteter.

– Försäljningen av mammografisystem utgör nu mer än tio procent av Medicinska systems omsättning. Med de satsningar vi genomfört på mammografisidan har vi under niomånadersperioden dubblerat antalet installationer av Sectra MicroDose Mammography jämfört med motsvarande period föregående år, säger Jan-Olof Brüer.

Affärsområdet Avlyssningssäkra kommunikationssystem redovisar stabil försäljning med en rörelsemarginal på 15 procent (13) för niomånadersperioden.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 3 mars kl 08:30.

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Presentation av delårsrapporten

Sectras koncernchef presenterar rapporten för analytiker, investerare och media idag den 3 mars kl 12.00. Det finns möjlighet att ta del av presentationen live via Internet. Länk kommer att finnas på www.sectra.se cirka 5 minuter före presentationens början.

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2007/2008 till 743 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.